Doorgaan naar hoofdcontent

Parsifal - zondag 18 maart 2018 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Parsifal, de fetishopera van veel mensen, en absoluut meesterwerk van Richard Wagner wordt vaak uitgevoerd. Maar van die veelvuldige uitvoeringen zijn er weinig die kunnen tippen aan de productie die Opera Vlaanderen deze dagen herneemt in Antwerpen. De geprezen Parsifalproductie van Tatjana Gürbaca blijft het doen: deze productie is zo verfijnd dat ze op geen enkel moment vergeet dat de muziek van Wagner wel uit een andere dimensie lijkt te komen.

(c) Annemie Augustijns
Opvallend aan deze productie is dat heel wat zangers hun roldebuut maken, al lijkt dat helemaal niet zo! We krijgen een productie voorgeschoteld die tot in de puntjes verzorgd is op alle gebied. De deskundige leiding van de jonge dirigent Cornelius Meister (hij heeft zijn naam niet gestolen), maakt daar ontegensprekelijk een groot deel van uit. Ik ben erg blij hem aan het werk te zien!

Bij de zangers is het smullen geblazen. Erin Caves is een buitengewone Parsifal, en ook Gurnemanz (Stefan Kocan), die toch wel, samen met Kundry, de zwaarste rol uit deze opera te vervullen heeft is een toptalent! Van Kundry gesproken: Tanja Ariane Baumgartner heeft alles in huis om de beste Kundry te vertolken die ik tot nu toe hoorde. Veel zangeressen riskeren te beginnen krijsen in de hoge noten, gezien er voor deze rol een buitengewone maîtrise nodig is van zowel een hoog als laag register. Baumgartner heeft een absolute wereldstem, en is voor mij de perfecte Kundry. Christoph Pohl is een verdienstelijke Amfortas en wat hou ik enorm van Markus Suihkonen als Titurel!

Hoedje af voor onze lokale talenten Lies Vandewege (wat een bloemenmeisje!), Britt Truyts, An De Ridder, Hanne Roos, Denzil Delaere en Stephan Adriaens. Wat een ongelooflijke energie, pure klasse van eigen bodem! 

Het koor is eveneens van een absoluut topniveau. Het onthullen van de Graal zou zonder hen buitengewoon inlevingsvermogen écht niet hetzelfde zijn. 

Deze productie is van een wereldniveau. Het wordt dan ook dringend tijd dat mensen beseffen dat je voor topniveau niet in de Met van New York moet zijn. Antwerpen volstaat meer dan genoeg!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...