Doorgaan naar hoofdcontent

Pavel Kolesnikov speelt pianoconcerto 1 van Beethoven - zondag 6 mei 2018 - De Singel Antwerpen

Op zondag 6 mei ging ik voor het eerst in mijn leven luisteren naar het Symfonieorkest Vlaanderen. Vreemd genoeg was het er nog nooit van gekomen om dit orkest te gaan beluisteren, in al die jaren waarin ik zeer regelmatig in de concertzaal te vinden ben. Mijn voornemen voor het nieuwe concertseizoen is om naar al hun concerten te gaan luisteren, gezien ik zéér aangenaam verrast ben met het hoge niveau dat ik te horen kreeg. Ik ging enkel naar het eerste deel van het concert, wegens andere verplichtingen, maar ik heb dubbel genoten van het eerste deel waarin solist Pavel Kolesnikov een adembenemende en intrigerende eerste pianoconcerto van Beethoven ten gehore bracht.


(c) Pavel Kolesnikov

Als opener voor het concert kiest Jan Latham-Koenig voor de Slavische Dansen 2 en 7 (op. 72) van Dvorák en dat blijkt een goede keuze want het orkest overtuigt meteen. Mijn interesse in het orkest wordt direct gewekt, en ik besluit al in de tiende maat om volgend seizoen een abonnement te nemen. 

Daarna komt de jonge pianist Pavel Kolesnikov aan de beurt. En wat hij doet, is van een buitengewone kwaliteit. De integriteit, de beheersing, de zachtheid en de vastberadenheid die hij in deze Beethoven aan de dag legt, zijn van wereldniveau. Pavel Kolesnikov heeft een "toucher" die grenst aan het onmogelijke. Hoe hij het klaarspeelt, is mij een raadsel.

Vast staat dat ik deze pianist weer wil horen, en liefst in verschillende programma's. Het staat buiten kijf dat zijn pianospel in combinatie met het Symfonieorkest Vlaanderen voor een ongelooflijke concertervaring heeft gezorgd. We want more!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...