Doorgaan naar hoofdcontent

Giselle - 31 oktober - 6 november - 9 november - Ballet Vlaanderen (Antwerpen)

Giselle is één van de grote bekende klassieke balletten, waarvan de muziek gecomponeerd werd door Adolphe Adam in de eerste helft van de negentiende eeuw. Ballet Vlaanderen koos ervoor om niet de originele versie van dit werk uit te voeren, maar om het te transponeren naar een hedendaagse context, naar het "nu". Choreograaf Akram Khan bedacht een hedendaagse Giselle, en liet zich voor de muziek en het geluidsdesign bijstaan door componist Vincenzo Lamagna. De wens van de choreograaf was om zoveel mogelijk van de originele muziek te betrekken in de nieuwe compositie, en dat is enorm goed geslaagd. We zijn getuige van een adembenemende voorstelling die nog lang zal blijven nazinderen.


(c) Filip Van Roe

Ik heb de voorstelling van Giselle in Antwerpen drie keer gezien. De eerste keer was met de generale repetitie. De cast van deze voorstelling verschilt van deze van de twee andere voorstellingen die ik zag. Deze laatste twee hadden wel dezelfde cast.

Het verhaal van Giselle is een verhaal over liefde en vergeving. Giselle wordt heen en weer geslingerd tussen Albrecht en Hilarion. Wanneer Giselle door de bazen van de fabriek waarin ze werkt (en samen met vele andere vrouwen uitgebuit wordt), om het leven wordt gebracht, komt ze in het dodenrijk terecht. Daarbij wordt ze niet in het minst beïnvloed door de Wili's, de geesten van haar collega's in de fabriek, die ook om het leven zijn gekomen. Ze proberen haar mee te sleuren in hun denkwereld, wat hen uiteindelijk ook lukt. Desondanks het feit dat Giselle nu bij de Wili's hoort, en dus eigenlijk gedoemd is om in het dodenrijk te blijven, slaagt ze erin om Albrecht te vergeven voor zijn misstappen, en kan deze laatste terugkeren naar het rijk der levenden.

Tijdens de generale repetitie werden de rollen van Giselle en Albrecht gedanst door Aki Saito en Wim Vanlessen. Deze twee principals nemen dit seizoen afscheid van Ballet Vlaanderen. De rol van Hilarion werd gedanst door Mikio Kato. Hij doet dit met bravoure, en een zeer expressieve bewegingstaal. Ik vind hem echt een geweldig danser en ben altijd blij hem aan het werk te zien!

De tweede cast die ik gezien heb is deze waarin Juliet Burnett de rol vertolkt van Giselle. Zij doet dit op een adembenemende manier. Giselle is een vrouw van vlees en bloed, met twijfels en verlangens. Burnett beeldt dit uit op een zeer geloofwaardige manier. Morgan Lugo is haar Albrecht, en wat voor één: ik ben écht fan van hem: wat een expressie. De rol van Myrtha wordt gedanst door een fantastische Shelby Williams, en we mogen uiteraard de onvergetelijke Maria Seletskaja niet vergeten die een waanzinnige Bathilde ten tonele brengt. 

Dé danser van de avond is Philipe Lens. De Hilarion die hij incarneert is van een sublieme kwaliteit. De kracht, de expressie, maar ook de twijfel, de verliefdheid en de afkeer: alles zit vervat in deze éne danser. Zijn heel specifieke bewegingstaal geeft me keer op keer weer kippenvel, ook in deze productie. Philipe Lens IS Hilarion: een topprestatie die ik niet snel zal vergeten.

Een groot applaus ook voor de corps de ballet, waar voor mij steeds dezelfde dansers blijven opvallen: Lara Fransen, met haar ongelooflijke expressie, Brent Daneels: souplesse en kracht in één, Mikio Kato met zijn onwaarschijnlijk precieze techniek, en dit keer dus niet als Hilarion op het podium. En dan is er ook nog Viktor Banka wiens aanwezigheid het geheel steevast beter maakt. In het tweede deel van de avond dansen de vrouwen bijna uitsluitend "sur les pointes": ongelooflijk mooi!

Giselle is een productie die ik niet gauw zal vergeten. Tim Yip, die zorgt voor decor en kostuums laat de toeschouwer voelen wat een "muur" betekenen kan. Maar als er één ding is dat Ballet Vlaanderen kan, dan is het muren afbreken, want iedereen vindt wel iets van zichzelf terug in deze topproductie. En daar horen geen muren bij, zoveel is duidelijk.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...