Doorgaan naar hoofdcontent

Jean Rondeau en Thomas Dunford - vrijdag 23 november - Amuz Antwerpen

Een van mijn goede voornemens voor het huidige concertseizoen was dat ik meer concerten zou bezoeken bij Amuz in Antwerpen. Kortweg, ik ging veel te weinig naar barokconcerten, en daar moest verandering in komen. Om te beginnen bezocht ik het  concert van Jean Rondeau en Thomas Dunford, twee jonge sterren uit het barokfirmament die sinds jaren samenwerken en bijzondere voorvechters zijn van de barokscène. Voor hun concert in Antwerpen kiezen ze voor muziek van componisten die allemaal hun steentje hebben bijgedragen tot de muzikale ontwikkelingen aan het hof van Lodewijk XIV. 


(c) Jean Rondeau en Thomas Dunford
Als Jean Rondeau en Thomas Dunford op het podium komen voel je meteen de bijzondere energie en perfecte symbiose tussen deze twee artiesten. Rondeau, die zich achter het klavecimbel zet, en Dunford, die haast tegen het klavecimbel plaatsneemt met zijn aartsluit om, zo lijkt het, één te worden met de klavecimbel, brengen een prachtig programma. Verscheidene componisten krijgen hun plekje in het programma. 

De twee jonge muzikanten beginnen met Robert de Visée, gevolgd door Marin Marais. Deze laatste componeerde de prachtige "Les voix humaines", en gezegd moet dat je in de zaal een speld kan horen vallen wanneer deze muziek klinkt. Na Marais is het aan Couperin, waarschijnlijk de bekendste componist in de reeks. Rondeau en Dunford spelen enkele selecties uit verschillende werken van de componist.  Hele mooie muziek die mij tot op heden nog niet zo bekend was. Ik ben in elk geval fan!

Na Couperin is het aan D'Anglebert en Forqueray Père en Forqueray fils. Ik ben aangenaam verrast door de puurheid van de muziek. Rondeau en Dunford zijn het perfecte duo hiervoor, daar bestaat geen twijfel over. Hun gedetailleerde spel zorgt voor kippenvel!

Als toemaatje spelen de twee heren nog twee stukken, om bij weg te dromen: Les barricades mystérieuses van Couperin en Les sauvages, van Rameau.

Een concert om nog lang van na te genieten. Ik tel al af naar de volgende keer dat dit duo in Antwerpen strandt!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...