Alexandre Kantorow verbluft Antwerpen met Tsjaïkovski - dinsdag 15 oktober 2019 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen
Dat Valery Gergiev van vele markten thuis is, weten we al langer dan vandaag. Zo heeft hij er voor gezorgd dat de Internationale Tsjaikovskiwedstrijd een meer open karakter heeft gekregen, en dat de wedstrijd online te volgen is via live streaming. Ook de jurering verloopt anders en transparanter dan vroeger. De winnaar van deze wedstrijd in 2019, Alexandre Kantorow is dus geen nobele onbekende voor de chef van het Mariinsky Theatre Orchestra. De twee topmusici werken vlot samen, en met een orkestapparaat om u tegen te zeggen kan dat niet anders dan vonken geven.
Vooraleer Alexandre Kantorow mag aantreden, speelt het orkest de Suite uit de opera Tsaar Saltan (op. 57) van Rimski-Korsakov. Wat meteen opvalt is de gelaagdheid die we mogen verwachten van een orkest als dit. Ik bedoel hiermee dat elk instrumentengroep duidelijk te onderscheiden is van de andere en dat de zuiverheid van het muzikale spel zo groot is dat je elk miniem foutje zou kunnen horen. De topmusici laten niets aan het toeval over en gaan voor een vlekkeloos parcours. Er wordt niets "verstopt", men gaat voor een absoluut topniveau. Dat is wat Gergiev ook van zijn orkest verwacht.
Daarna is het aan Alexandre Kantorow, voor het hoogtepunt van de avond. Hij brengt samen met het orkest het tweede pianoconcerto van Tsjaikovski. Wat een adembenemende gebeurtenis! Dit concerto wordt zelden opgevoerd, in tegenstelling tot het eerste. Er zijn bijna geen woorden om het pianospel van Kantorow te beschrijven. Zijn handen lijken over de toetsen te zweven, zijn toucher en timing zijn van een buitenaardse perfectie. De samenwerking met het orkest verloopt vlekkeloos en Kantorow weet spanning en emotie op te bouwen als geen ander. De grote sprongen die de pianist moet maken in dit werk zijn een kolfje naar zijn hand. Dat dit een uitvoering is van wereldniveau, is moeilijk te ontkrachten. En alsof dat nog niet genoeg is, gooit Alexandre Kantorow er nog een toetje bovenop. Zijn Stravinsky (De duivelse dans van Koning Kastcheï) schittert en blinkt. Een adembenemende en bijna transcendente ervaring! Een parel die men moet koesteren!
Na de pauze zit Alexandre Kantorow jammer genoeg niet meer mee op het podium, maar krijgen we de suite der Beelden uit een Schilderijententoonstelling van Mussorgsky te horen. Ook daar blinkt de dirigent en het orkest uit in precisie, samenspel en nuance. Ik heb zelden een orkest zo een mooi kleurenpalet tevoorschijn horen toveren. We krijgen nog een bisnummer te horen, waarbij het publiek helemaal door het dak gaat!
Cofena weet wat goed is, zoveel is duidelijk. En wie meer wil horen van Kantorow kan alvast vertrekken naar de muziekwinkel. Enkele prachtige opnames van onder andere concerto's van Saint-Saëns liggen daar te wachten.
Vooraleer Alexandre Kantorow mag aantreden, speelt het orkest de Suite uit de opera Tsaar Saltan (op. 57) van Rimski-Korsakov. Wat meteen opvalt is de gelaagdheid die we mogen verwachten van een orkest als dit. Ik bedoel hiermee dat elk instrumentengroep duidelijk te onderscheiden is van de andere en dat de zuiverheid van het muzikale spel zo groot is dat je elk miniem foutje zou kunnen horen. De topmusici laten niets aan het toeval over en gaan voor een vlekkeloos parcours. Er wordt niets "verstopt", men gaat voor een absoluut topniveau. Dat is wat Gergiev ook van zijn orkest verwacht.
Daarna is het aan Alexandre Kantorow, voor het hoogtepunt van de avond. Hij brengt samen met het orkest het tweede pianoconcerto van Tsjaikovski. Wat een adembenemende gebeurtenis! Dit concerto wordt zelden opgevoerd, in tegenstelling tot het eerste. Er zijn bijna geen woorden om het pianospel van Kantorow te beschrijven. Zijn handen lijken over de toetsen te zweven, zijn toucher en timing zijn van een buitenaardse perfectie. De samenwerking met het orkest verloopt vlekkeloos en Kantorow weet spanning en emotie op te bouwen als geen ander. De grote sprongen die de pianist moet maken in dit werk zijn een kolfje naar zijn hand. Dat dit een uitvoering is van wereldniveau, is moeilijk te ontkrachten. En alsof dat nog niet genoeg is, gooit Alexandre Kantorow er nog een toetje bovenop. Zijn Stravinsky (De duivelse dans van Koning Kastcheï) schittert en blinkt. Een adembenemende en bijna transcendente ervaring! Een parel die men moet koesteren!
Na de pauze zit Alexandre Kantorow jammer genoeg niet meer mee op het podium, maar krijgen we de suite der Beelden uit een Schilderijententoonstelling van Mussorgsky te horen. Ook daar blinkt de dirigent en het orkest uit in precisie, samenspel en nuance. Ik heb zelden een orkest zo een mooi kleurenpalet tevoorschijn horen toveren. We krijgen nog een bisnummer te horen, waarbij het publiek helemaal door het dak gaat!
Cofena weet wat goed is, zoveel is duidelijk. En wie meer wil horen van Kantorow kan alvast vertrekken naar de muziekwinkel. Enkele prachtige opnames van onder andere concerto's van Saint-Saëns liggen daar te wachten.
Reacties
Een reactie posten