Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt de pianoconcerti van Mendelssohn - dinsdag 29 oktober 2019 - Tonhalle Düsseldorf (Duitsland)

Jan Lisiecki strijkt neer in Düsseldorf aan het begin van zijn tour met het Orpheus Chamber Orchestra. Het is het orkest waarmee hij onlangs heeft samengewerkt voor de opname van de twee pianoconcerti van Mendelssohn. En dat die opname veel gevolg heeft gekregen is niet moeilijk: het is een opname van wereldkwaliteit. Niet alleen omwille van het buitengewoon intelligent pianospel van Jan Lisiecki, maar ook omwille van de wereldkwaliteit van het Amerikaanse orkest.

(c) Christian Köstlin/Deutsche Grammophon
Het concert in de sfeervolle Tonhalle in Düsseldorf begint met het orkest alleen. Ze spelen een nieuwe compositie van Jessie Montgomery. Het is de Europese première van dit werk. Net zoals bij de meeste hedendaagse composities, duurt het een tijdje voor het werk doordringt. Het is zo een van die dingen die je meermaals zou moeten horen om ze te leren appreciëren. Het werk geeft aan iedere instrumentengroep van het orkest de kans om te excelleren. De gelaagdheid in het orkest is erg groot. Iedere muzikant komt tot zijn recht.

Het Orpheus Chamber Orchestra is speciaal in die zin dat ze altijd werken zonder dirigent, en dat de concertmeester telkens iemand anders is. Bij elk stuk verandert dan ook de opstelling van de muzikanten. Zo blijven ze alert, en ontplooien ze zich op verschillende plaatsen binnen de groep. 

Als Jan Lisiecki op het podium komt is het tijd voor de "plat de résistance" van de avond. Hij start met het tweede pianoconcert van Mendelssohn, en neemt daarvan tegelijkertijd de directie op zich. Jan Lisiecki toont zich eens te meer heer en meester achter de piano, en de samenwerking met het orkest is om van te snoepen. De twee partijen zijn zo op mekaar ingespeeld, dat er geen plaats is voor onzuiverheden of fouten. Ze kennen mekaar ondertussen al lang, en ze werken duidelijk heel erg graag samen.

Na de pauze toont het orkest nog een keer wat voor kwaliteit het in huis heeft. In de vierde symfonie van Mendelssohn krijgen we weer die typische gelaagdheid te horen die we terugvinden in dit orkest: elk instrument is duidelijk te onderscheiden van de anderen, maar vormt er toch één homogeen mooi geheel mee. 

En dan is er nog het eerste pianoconcerto van Mendelssohn waarvoor Jan Lisiecki maar al te graag terug het podium opkomt. Ongelooflijk samenspel, geminuteerde techniek,... alle kwaliteiten van solist én orkest komen weer bovendrijven. Een streling voor het oor, en een stimulans om dit orkest hopelijk nog vaak aan het werk te horen! Lisiecki gooit er als bis nog de "Song without words" op 67 n°1 van Mendelssohn bovenop. Een pareltje! En alsof dat alles nog niet genoeg is, doet het orkest ook nog een toegift: de Roemeense dansen van Bartók, waaruit blijkt tot wat het orkest in staat is: een uitzonderlijke precisie wordt aan de dag gelegd, waardoor het concert wordt afgesloten met een prestatie van groot formaat.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...