Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt de pianoconcerti van Mendelssohn - dinsdag 29 oktober 2019 - Tonhalle Düsseldorf (Duitsland)

Jan Lisiecki strijkt neer in Düsseldorf aan het begin van zijn tour met het Orpheus Chamber Orchestra. Het is het orkest waarmee hij onlangs heeft samengewerkt voor de opname van de twee pianoconcerti van Mendelssohn. En dat die opname veel gevolg heeft gekregen is niet moeilijk: het is een opname van wereldkwaliteit. Niet alleen omwille van het buitengewoon intelligent pianospel van Jan Lisiecki, maar ook omwille van de wereldkwaliteit van het Amerikaanse orkest.

(c) Christian Köstlin/Deutsche Grammophon
Het concert in de sfeervolle Tonhalle in Düsseldorf begint met het orkest alleen. Ze spelen een nieuwe compositie van Jessie Montgomery. Het is de Europese première van dit werk. Net zoals bij de meeste hedendaagse composities, duurt het een tijdje voor het werk doordringt. Het is zo een van die dingen die je meermaals zou moeten horen om ze te leren appreciëren. Het werk geeft aan iedere instrumentengroep van het orkest de kans om te excelleren. De gelaagdheid in het orkest is erg groot. Iedere muzikant komt tot zijn recht.

Het Orpheus Chamber Orchestra is speciaal in die zin dat ze altijd werken zonder dirigent, en dat de concertmeester telkens iemand anders is. Bij elk stuk verandert dan ook de opstelling van de muzikanten. Zo blijven ze alert, en ontplooien ze zich op verschillende plaatsen binnen de groep. 

Als Jan Lisiecki op het podium komt is het tijd voor de "plat de résistance" van de avond. Hij start met het tweede pianoconcert van Mendelssohn, en neemt daarvan tegelijkertijd de directie op zich. Jan Lisiecki toont zich eens te meer heer en meester achter de piano, en de samenwerking met het orkest is om van te snoepen. De twee partijen zijn zo op mekaar ingespeeld, dat er geen plaats is voor onzuiverheden of fouten. Ze kennen mekaar ondertussen al lang, en ze werken duidelijk heel erg graag samen.

Na de pauze toont het orkest nog een keer wat voor kwaliteit het in huis heeft. In de vierde symfonie van Mendelssohn krijgen we weer die typische gelaagdheid te horen die we terugvinden in dit orkest: elk instrument is duidelijk te onderscheiden van de anderen, maar vormt er toch één homogeen mooi geheel mee. 

En dan is er nog het eerste pianoconcerto van Mendelssohn waarvoor Jan Lisiecki maar al te graag terug het podium opkomt. Ongelooflijk samenspel, geminuteerde techniek,... alle kwaliteiten van solist én orkest komen weer bovendrijven. Een streling voor het oor, en een stimulans om dit orkest hopelijk nog vaak aan het werk te horen! Lisiecki gooit er als bis nog de "Song without words" op 67 n°1 van Mendelssohn bovenop. Een pareltje! En alsof dat alles nog niet genoeg is, doet het orkest ook nog een toegift: de Roemeense dansen van Bartók, waaruit blijkt tot wat het orkest in staat is: een uitzonderlijke precisie wordt aan de dag gelegd, waardoor het concert wordt afgesloten met een prestatie van groot formaat.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...