Doorgaan naar hoofdcontent

Kristiina Poska blinkt uit met haar Symfonieorkest Vlaanderen - zondag 6 oktober - De Singel

Toen ik vanmiddag het artikel las dat in De Standaard verscheen met betrekking tot het concert van Symfonieorkest Vlaanderen op donderdag 3 oktober, was ik wat verbaasd over wat de journalist schreef over haar ervaring met het Symfonieorkest Vlaanderen onder leiding van Kristiina Poska. Ikzelf was namelijk enkele dagen later aanwezig in De Singel (op 6 oktober) en stelde vast dat dit concert van een heel ander kaliber was. Zo zou de nieuwe chef-dirigent van het orkest, Kristiina Poska, volgens dat artikel de "lange lijnen net niet vrij genoeg laten zweven". Wat de journalist daarmee bedoelt is mij een raadsel. Dat ze daarbovenop het talent van Lorenzo Gatto en Pieter Wispelwey in vraag stelt, is helemaal een brug te ver.

(c) Wouter Maeckelberghe
De nieuwe chef-dirigent van het Symfonieorkest Vlaanderen heeft haar debuut als chef niet gemist! Haar palmares is groot, en het publiek mag zich heel tevreden stellen met het feit dat deze dame de samenwerking met het orkest is aangegaan! Wat een pure klasse is zij! Je merkt van bij de eerste noot dat orkest en dirigent op één lijn zitten, het ademt vertrouwen, en dat is uiteraard een voltreffer!

Het concert begint met het Intermezzo uit Sången op. 44 van Stenhammar. Deze componist die je terug meer en meer begint te horen op concertpodia overal, heeft erg zijn best gedaan om de Scandinavische sfeer om te zetten in muziek. En om die sfeer uit te beelden, heb je een goed orkest nodig en een goede dirigent. En dat alles heeft  Symfonieorkest Vlaanderen natuurlijk in huis. Een orkest in topvorm, met een dirigente die de juiste accenten legt, zorgt voor een gepaste dynamiek, en eveneens genoeg vrijheid  geeft aan de muzikanten: dat is topkwaliteit.

Daarna komen Pieter Wispelwey (cello) en Lorenzo Gatto (viool) het podium op voor het Dubbelconcerto van Brahms. Dit is een werk dat ik nog nooit eerder live hoorde, maar ik ben erg blij het te leren kennen met Lorenzo Gatto erbij. Hij blijft een van mijn favoriete muzikanten. De finesse die we van hem gewend zijn komt ook tot uiting in dit concerto. Dat hij een heel verschillend muzikant is dan Wispelwey, is duidelijk. Dat geeft vuurwerk! De uitgepuurde klank van Lorenzo Gatto in combinatie met de soms erg krachtige uithalen van Wispelwey, het heeft wel iets! Twee totaal verschillende muzikanten die zich voor zo een moeilijk dubbelconcerto vinden op het podium: is er nog iets mooier dan dat?

Na de pauze bewijst Kristiina Poska eens te meer wat voor een klasse zij incarneert. Brahms' tweede symfonie doet de hele zaal geboeid luisteren. Poska sluit geen compromissen: het is perfect, of het is het niet. En haar Brahms is er eentje om van te smullen. Ik kijk alvast uit naar de volgende concerten onder haar bâton. Wordt vervolgd, alstublieft?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...