Doorgaan naar hoofdcontent

Verlaine, poète maudit, een theatraal concert - zaterdag 10 oktober 2020 - Sint-Anna-Ten-Drieënkerk Linkeroever (Antwerpen)

Dat Paul Verlaine met stip één van de meest gelezen Franse dichters aller tijden is, is een understatement. Dat hij een turbulent leven en carrière heeft gehad ook. Toen Verlaine in de tweede helft van de negentiende eeuw zijn relatie met de al even mythische Rimbaud op de klippen liet lopen, kon hij waarschijnlijk niet vermoeden dat meer dan een eeuw later zijn werk, en dat van zijn toenmalige vriendje, op menig nachtkastje terug te vinden zou zijn. Florestan Bataillie, pianist, bouwde samen met zijn muzikale collega's van het Desguin Kwartet, bas-bariton Werner Van Mechelen en acteur Stefaan Degand aan een prachtige voorstelling rond de "poète maudit". Een heerlijke ode, en knipoog ook, naar Verlaine, een onmogelijk man.



Voor dit project werden een aantal rasartiesten van stal gehaald: Florestan Bataillie, de bezieler van het project en schrijver van de opgevoerde teksten, zit aan de piano en begeleidt, samen met het Desguin Kwartet, Werner Van Mechelen, geen onbekende in het Belgische en internationale operacircuit. Ze voeren enkele prachtige composities uit van Debussy en Fauré, die meerdere gedichten van Paul Verlaine op muziek hebben gezet. Het is bijzonder interessant om te zien hoeveel deze componisten hebben gewerkt rond de poëzie van Verlaine. Enkele hele bekende, alsook minder bekende gedichten verschijnen ten tonele.

Het is opvallend hoe actueel en accuraat Werner Van Mechelen blijft op het podium. De talrijke keren dat ik hem bezig zag op het operapodium, deden me vermoeden dat hij ook een begenadigd liedzanger is, en dus ben ik blij hem ook in het genre van het Lied eens aan het werk te horen. Wat een openbaring, wat een finesse, wat een adembenemend inlevingsvermogen! Voeg daar nog het absoluut intelligente Desguin Kwartet (Wolfram Van Mechelen, viool -Ludovic Bataillie, viool - Rhea Vanhellemont, altviool en Pieter-Jan De Smet, cello) aan toe, stuk voor stuk topmuzikanten zonder twijfel, en een pianist wiens bescheiden pianospel uitblinkt in precisie en emotie, en je krijgt een absoluut perfecte avond!

Stefaan Degand is de kers op de taart in dit theatraal concert. Hij is een brommende Verlaine, die soms buiten de lijntjes kleurt en het publiek aanspreekt. Hij beeldt uit wat voor een getormenteerde ziel Verlaine geweest moet zijn, wat voor een impact het mislukken van een laat 19de-eeuwe romance heeft op een man. 

Een groot applaus voor de zeven topartiesten betrokken in dit project. Dat in coronatijden veel schoonheid mogelijk is op een veilige manier heeft dit project bewezen. Aan zij die het nog willen zien: er zijn nog voorstellingen! Geen excuses zijn goed genoeg om niet aanwezig te zijn, allen daarheen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...