Doorgaan naar hoofdcontent

Ben Kim speelt Mozarts 24ste pianoconcerto - dinsdag 8 februari 2022- COFENA in de Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Na een zoveelste culturele lockdown was ik enorm blij te horen dat op 8 februari het COFENA-concert met Ben Kim zonder problemen zou kunnen doorgaan. Zoals we gewend zijn van COFENA, wordt er steeds gezorgd voor een zeer verzorgd en indrukwekkend programma, en wordt er steevast gekozen voor interessante topsolisten. Dat pianist Ben Kim zou komen, was voor mij een reden om al maanden uit te kijken naar dit concert. Hij is een van de rising starts aan het pianofirmament en zijn interpretatie van de Mozartconcerti is het neusje van de zalm. Dat hij optreedt samen met topdirigent Alexei Ogrintchouk en het Concertgebouw Kamerorkest is des te meer een reden om al op voorhand aan te nemen dat het een waanzinnige concertavond zou worden.


(c) Ben Kim

Het in 1987 opgerichte Concertgebouw Kamerorkest is een kamerorkest van exquise kwaliteit. Ze hebben in al die jaren samengewerkt met de grootste namen uit de klassieke muziekwereld, zowel dirigenten als solisten. Het is dan ook een hele eer voor Antwerpen dat dit orkest uitgenodigd wordt in de Koningin Elisabethzaal. 

Het concert start met de ouverture van Il rè pastore, een opera die we kennen als een van de "jeugdwerken" van Mozart. Zoals we weten, was Mozart bijzonder productief en had hij vaak weinig tijd nodig om indrukwekkende werken te componeren. Zo schreef hij de opera Il rè pastore op slechts zes weken tijd. De ouverture van dit werk is een fris stuk muziek, dat meteen gesmaakt wordt door het publiek, zo merken we aan het enthousiasme bij het applaus. En dat het publiek gelijk heeft kan ik alleen maar beamen, Alexei Ogrintchouk en het Concertgebouw Kamerorkest weten het juiste evenwicht te vinden in deze ouverture.  De toon is gezet voor een prachtige concertavond.

Daarna staat het 24ste pianoconcerto van diezelfde Mozart op het programma. De pianoconcerti van Mozart maken een belangrijk deel uit van zijn totale oeuvre. Deze 27 werken bruisen van emotie en dagen de pianist uit om de dialoog met het orkest aan te gaan. Op het eerste zicht lijken deze concerti "eenvoudig" maar niets is minder waar! Mening pianist mispakt zich aan de complexiteit ervan. Dat je dus een doorwinterd pianist nodig hebt voor deze concerti,  staat buiten kijf. COFENA nodigde de Amerikaanse Ben Kim uit voor deze gelegenheid. Hij is bezig aan een opname van alle Mozartconcerti, waarvan er al enkelen op cd zijn verschenen. Hij is de geknipte pianist voor dit concert, want niemand bezit beter die specifieke "jeu perlé" die nodig is voor het vertolken van deze mooie concerti voor piano en orkest.

We stellen vast dat Ben Kim samen met het orkest de juiste balans vindt voor het uitvoeren van het 24ste concerto. Hij is een pianist die niets aan het toeval overlaat en dat merk je aan het feit dat zijn interpretatie feilloos is. Hij heeft deze muziek in zijn vingers en grijpt de kans om het publiek te dwingen om te luisteren. Het is moeilijk om niet met ingehouden adem te luisteren naar het prachtige pianospel van Ben Kim. Heel even zouden we zelfs vergeten dat we in een grote concertzaal zitten. Ben Kim slaagt erin de sfeer te creëren van een of ander salon in Salzburg, waar we geboeid kunnen luisteren naar zijn interpretatie. 

Na de pauze krijgen we nog de Maurerische Trauermusik van Mozart te horen, alsook zijn 41ste symfonie, de Jupitersymfonie. Eens te meer stellen we vast wat voor een grote kwaliteit het Concertgebouw Kamerorkest in zich heeft, en wat voor een begenadigd dirigent Alexei Ogrintchouk wel is. Hij is trouwens ook wereldwijd bekend als hobosolist. Misschien een ideetje voor een volgend COFENA-concert? 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...