Ben Kim speelt Mozarts 24ste pianoconcerto - dinsdag 8 februari 2022- COFENA in de Koningin Elisabethzaal Antwerpen
Na een zoveelste culturele lockdown was ik enorm blij te horen dat op 8 februari het COFENA-concert met Ben Kim zonder problemen zou kunnen doorgaan. Zoals we gewend zijn van COFENA, wordt er steeds gezorgd voor een zeer verzorgd en indrukwekkend programma, en wordt er steevast gekozen voor interessante topsolisten. Dat pianist Ben Kim zou komen, was voor mij een reden om al maanden uit te kijken naar dit concert. Hij is een van de rising starts aan het pianofirmament en zijn interpretatie van de Mozartconcerti is het neusje van de zalm. Dat hij optreedt samen met topdirigent Alexei Ogrintchouk en het Concertgebouw Kamerorkest is des te meer een reden om al op voorhand aan te nemen dat het een waanzinnige concertavond zou worden.
(c) Ben Kim |
Het in 1987 opgerichte Concertgebouw Kamerorkest is een kamerorkest van exquise kwaliteit. Ze hebben in al die jaren samengewerkt met de grootste namen uit de klassieke muziekwereld, zowel dirigenten als solisten. Het is dan ook een hele eer voor Antwerpen dat dit orkest uitgenodigd wordt in de Koningin Elisabethzaal.
Het concert start met de ouverture van Il rè pastore, een opera die we kennen als een van de "jeugdwerken" van Mozart. Zoals we weten, was Mozart bijzonder productief en had hij vaak weinig tijd nodig om indrukwekkende werken te componeren. Zo schreef hij de opera Il rè pastore op slechts zes weken tijd. De ouverture van dit werk is een fris stuk muziek, dat meteen gesmaakt wordt door het publiek, zo merken we aan het enthousiasme bij het applaus. En dat het publiek gelijk heeft kan ik alleen maar beamen, Alexei Ogrintchouk en het Concertgebouw Kamerorkest weten het juiste evenwicht te vinden in deze ouverture. De toon is gezet voor een prachtige concertavond.
Daarna staat het 24ste pianoconcerto van diezelfde Mozart op het programma. De pianoconcerti van Mozart maken een belangrijk deel uit van zijn totale oeuvre. Deze 27 werken bruisen van emotie en dagen de pianist uit om de dialoog met het orkest aan te gaan. Op het eerste zicht lijken deze concerti "eenvoudig" maar niets is minder waar! Mening pianist mispakt zich aan de complexiteit ervan. Dat je dus een doorwinterd pianist nodig hebt voor deze concerti, staat buiten kijf. COFENA nodigde de Amerikaanse Ben Kim uit voor deze gelegenheid. Hij is bezig aan een opname van alle Mozartconcerti, waarvan er al enkelen op cd zijn verschenen. Hij is de geknipte pianist voor dit concert, want niemand bezit beter die specifieke "jeu perlé" die nodig is voor het vertolken van deze mooie concerti voor piano en orkest.
We stellen vast dat Ben Kim samen met het orkest de juiste balans vindt voor het uitvoeren van het 24ste concerto. Hij is een pianist die niets aan het toeval overlaat en dat merk je aan het feit dat zijn interpretatie feilloos is. Hij heeft deze muziek in zijn vingers en grijpt de kans om het publiek te dwingen om te luisteren. Het is moeilijk om niet met ingehouden adem te luisteren naar het prachtige pianospel van Ben Kim. Heel even zouden we zelfs vergeten dat we in een grote concertzaal zitten. Ben Kim slaagt erin de sfeer te creëren van een of ander salon in Salzburg, waar we geboeid kunnen luisteren naar zijn interpretatie.
Na de pauze krijgen we nog de Maurerische Trauermusik van Mozart te horen, alsook zijn 41ste symfonie, de Jupitersymfonie. Eens te meer stellen we vast wat voor een grote kwaliteit het Concertgebouw Kamerorkest in zich heeft, en wat voor een begenadigd dirigent Alexei Ogrintchouk wel is. Hij is trouwens ook wereldwijd bekend als hobosolist. Misschien een ideetje voor een volgend COFENA-concert?
Reacties
Een reactie posten