Doorgaan naar hoofdcontent

Carmen - Palau de la Música Catalana - 21 augustus 2022 - Barcelona (Spanje)

"Carmen" van Bizet zal voor mij altijd een van de opera's der opera's blijven. Het is de eerste volwaardige opera die ik "in levende lijve" zag, destijds, toen ik ongeveer 16 jaar oud was, in de toenmalige nog Vlaamse Opera. Het is dan ook erg leuk deze opera nog eens semi-geënsceneerd terug te zien, in Spanje dan nog wel. Een hele leuke belevenis, in de prachtige omgeving van het Palau de la Música Catalana!


(c) Palau de la Música Catalana

Het Palau in Barcelona is niet alleen een prachtige concertzaal, helemaal in de stijl die we gewend zijn in deze stad, maar is eveneens een zaal met een bijzondere akoestiek. Het is echt leuk om hier eens een opera te horen, het is eens wat anders dan een pianorecital. De zaal lijkt voor beiden even geschikt!

Adolf Gassol is dirigent van dienst en beschikt over de nodige leiderscapaciteiten om het geheel in goede banen te leiden. Dit is niet evident omdat het orkest vanachter op het podium, vooraan doen de zangers hun ding. Gassol staat dus gedurende de hele voorstelling met zijn rug naar de solisten wat volgens mij echt geen evidentie is. 

Die solisten hebben stuk voor stuk goede stemmen. De ster van de avond is voor mij Sarah Zhai, die in haar rol van Micaela het publiek niet onberoerd laat. In het duet "Parle-moi de ma mère" toont zij haar capaciteiten ten volle, en dat is een ware ontdekking voor mij.

Het enige minpunt van deze voorstelling was de slechte Franse uitspraak van een heel deel van de zangers, waardoor het soms gissen was naar de tekst, maar dat neemt niet weg dat het een heel geslaagde voorstelling was, van een opera die het ene na het andere hoogtepunt opstapelt!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...