Doorgaan naar hoofdcontent

Carmen - Palau de la Música Catalana - 21 augustus 2022 - Barcelona (Spanje)

"Carmen" van Bizet zal voor mij altijd een van de opera's der opera's blijven. Het is de eerste volwaardige opera die ik "in levende lijve" zag, destijds, toen ik ongeveer 16 jaar oud was, in de toenmalige nog Vlaamse Opera. Het is dan ook erg leuk deze opera nog eens semi-geënsceneerd terug te zien, in Spanje dan nog wel. Een hele leuke belevenis, in de prachtige omgeving van het Palau de la Música Catalana!


(c) Palau de la Música Catalana

Het Palau in Barcelona is niet alleen een prachtige concertzaal, helemaal in de stijl die we gewend zijn in deze stad, maar is eveneens een zaal met een bijzondere akoestiek. Het is echt leuk om hier eens een opera te horen, het is eens wat anders dan een pianorecital. De zaal lijkt voor beiden even geschikt!

Adolf Gassol is dirigent van dienst en beschikt over de nodige leiderscapaciteiten om het geheel in goede banen te leiden. Dit is niet evident omdat het orkest vanachter op het podium, vooraan doen de zangers hun ding. Gassol staat dus gedurende de hele voorstelling met zijn rug naar de solisten wat volgens mij echt geen evidentie is. 

Die solisten hebben stuk voor stuk goede stemmen. De ster van de avond is voor mij Sarah Zhai, die in haar rol van Micaela het publiek niet onberoerd laat. In het duet "Parle-moi de ma mère" toont zij haar capaciteiten ten volle, en dat is een ware ontdekking voor mij.

Het enige minpunt van deze voorstelling was de slechte Franse uitspraak van een heel deel van de zangers, waardoor het soms gissen was naar de tekst, maar dat neemt niet weg dat het een heel geslaagde voorstelling was, van een opera die het ene na het andere hoogtepunt opstapelt!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...