Doorgaan naar hoofdcontent

Pavel Kolesnikov speelt het Keizersconcerto van Beethoven met het Symfonieorkest Vlaanderen - zondag 27 november 2022 - De Singel Antwerpen

Pavel Kolesnikov, de in Rusland geboren en in Londen wonende pianist, heeft al jaren een goede band met het Symfonieorkest Vlaanderen. Het is niet voor niets dat dit prachtige orkest opnieuw de samenwerking aangaat met een pianist die qua integriteit en pianospel zijn gelijke niet kent. Voor de gelegenheid speelt Kolesnikov het Keizersconcerto van Beethoven, Beethovens laatste en meest bejubelde pianoconcerto.


(c) Pavel Kolesnikov

Het Symfonieorkest Vlaanderen, onder leiding van Kristiina Poska, start het concert met een werk van de jonge Noé Gillerot, die een werk gecomponeerd heeft in het kader van de Symfonieorkest Vlaanderen Composers Academy, waar jonge componisten de gelegenheid krijgen hun creaties op de scène uitgevoerd te zien. -Hope exists, fortunately.... is een werk van nog geen 7 minuten, dat een intensiteit bevat die het publiek op het puntje van haar stoel houdt. Noé Gillerot vat het werk op als een ouverture tot Beethovens vijfde pianoconcerto en zeer verfijnde klankkleuren worden op het publiek afgevuurd. We herkennen zelfs enkele akkoorden uit de Ode an die Freude, en er zit in het werk ook een stukje van het Oekraïense volkslied verwerkt. Actueler dan dit kan het haast niet, het is een interessante compositie die ik zeker wil terughoren, want ik ben er zeker van dat veel details me bij een eerste luisterbeurt ontgaan zijn.

Daarna komt de pièce de résistance. Pavel Kolesnikov gaat aan zijn piano zitten en vanaf de eerste seconde kan je in de zaal een speld horen vallen. Kolesnikov is zo een pianist die je dwingt tot luisteren. Wat me in het verleden al opviel, en nu terug, is de ongelooflijk lichte toucher van Pavel Kolesnikov. Het lijkt alsof zijn handen zweven boven het klavier, en de toetsen amper aanraken. Zo licht, zo verfijnd, het is niet alleen een streling voor het oor, maar ook voor de ogen om hem zo aan het werk te zien. Zonder overbodige zwier tovert hij de mooiste klanken uit de piano. Hij is geknipt voor dit vijfde pianoconcerto, dat verre van eenvoudig is. De gevoeligheid waarmee hij het tweede deel (Adagio un poco moto) speelt, is van absolute wereldkwaliteit. Na het concerto kan het publiek er niet genoeg van krijgen en trakteert Kolesnikov ons nog op een al even verfijnde uitvoering van een werk van Chopin.

Na de pauze volgt er "Phantasma", van Erkki-Sven Tüür, een hedendaagse compositie die ik wel kan appreciëren, en die ik zeker ook nog wil terughoren. Het probleem met hedendaagse composities is vaak dat je ze meerdere keren moet luisteren, om echt te begrijpen. Ik hoop dus dat ik er ergens een opname van kan terugvinden (of dat Symfonieorkest Vlaanderen ze op cd zet, uiteraard). Daarna volgt nog de tweede symfonie van Beethoven, die onder de leiding van Kristiina Poska klinkt als een juweel. Deze dirigente verwierf ondertussen wereldfaam, en we zijn blij ze regelmatig aan het werk te kunnen zien in België! Wat een absolute klasse.

Dit concert was fantastisch, en bewijst eens te meer de grote kwaliteit van Symfonieorkest Vlaanderen. De reacties van het publiek maken duidelijk dat muziek méér is dan gewoon een verzetje, en dat is meer waard dan eender wel politiek statement over het al dan niet verlenen van subsidies aan culturele organisaties. Laat ons vooral blijven genieten van de prachtige concerten die ons zo dicht bij huis aangeboden worden!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...