Doorgaan naar hoofdcontent

Laetitia Gerards, Raoul Steffani en Daan Boertien in recital - zondag 6 oktober 2022 - Kleine Zaal Muziekgebouw Eindhoven (Nederland)

Het recital dat ik vandaag hoorde is voor mij een van drie vliegen in één klap. Het is zo dat ik Laetitia Gerards (sopraan), Raoul Steffani (bariton) en Daan Boertien (piano) al lang eens live wilde aan het werk horen, maar jammer genoeg strooide de hele coronatoestand daarbij roet in het eten. Gelukkig kunnen we ondertussen al een tijdje terug naar concerten gaan en was het dus fantastisch om te zien dat deze drie topmusici samen een adembenemend recital in mekaar hebben gestoken. Erg benieuwd trok ik dus naar het Muziekgebouw in Eindhoven, en ik kwam niet van een kale reis terug: dit recital was er eentje van wereldkwaliteit. Afwezigen hadden ongelijk!


(c) Tessa Posthuma de Boer

Het recital bestaat grotendeels uit liederen genomen uit het Italienisches Liederbuch van Hugo Wolf. Ik moet zeggen dat deze liedcyclus mij niet bekend was, en dat ik het een openbaring vond om deze te beluisteren. Erg origineel is dat de liederen, die eigenlijk een verhaal, een mini-operaatje op zich vormen, voor dit recital aangevuld werden met toepasselijke duetten van andere componisten: Schumann en Mendelssohn. Dat is echter geen probleem, want het hele plaatje klopt!  We krijgen een prachtig eindresultaat te horen, een heel eigen dynamiek tussen twee geliefden die mekaar soms ook in de haren zitten. Raoul Steffani en Laetitia Gerards zijn geknipt voor deze grappige, en soms dramatische rollen! Nota bene: de zangers zingen alles uit het hoofd, en hebben alles in een mini-enscenering gegoten, die zich afspeelt rond de piano.

Het moet gezegd: de drie musici op het podium geven blijk van inlevingsvermogen, dynamiek en professionaliteit. Laetitia Gerards en Raoul Steffani zijn twee jonge beloften die hun agenda zien volstromen met interessante projecten. Binnenkort staan ze samen op de planken in "Operetta Land" in de opera van Amsterdam, en zo timmeren ze aan hun weg in het klassieke muziekmilieu. Het staat vast dat deze jonge solisten alles in hun mars hebben om zich een weg te banen door het internationale klassieke muziekcircuit, ze zijn nu trouwens al regelmatig te vinden op de de grootste podia! Zowel Laetitia Gerards als Raoul Steffani hebben een bijzonder innemende stem, ze dwingen je tot luisteren met hun prachtige timbre en dito dictie. Er is geen tekstboekje nodig om de liederen te kunnen volgen.

Daan Boertien is een begenadigd liedbegeleider. Hij is de discretie en de rust zelve aan zijn klavier, en zijn integere begeleiding, met verrassend fijne accenten is een streling voor het oor. Ook bij het Duetto, en het Venetianisches Gondellied (op 30/6), beiden van Mendelssohn, geeft hij blijk van zijn finesse, want daar kan hij even solo aan het werk! 

Dit was het mooiste recital dat ik in lange tijd gehoord heb, en ik hoop dat er zo nog veel mogen volgen. Ik ben in elk geval héél blij dat ik de musici van vandaag eindelijk live aan het werk heb mogen zien. Wat een feest!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...