Doorgaan naar hoofdcontent

A night at the opera with Angela Gheorghiu - woensdag 25 januari 2022 - Bozar Brussel

Het moet zo een dertig jaar geleden zijn dat Angela Gheorghiu voor het eerst in Brussel optrad. Dat ze ondertussen een waanzinnige carrière heeft uitgebouwd, is geen verrassing. Gheorghiu reist nog steeds de wereld rond, en blijft een graag geziene gast op de grootste podia. Ze is enig in haar soort, en behoort tot het uitstervend ras van de grote operadiva's uit de 20ste eeuw. Gheorghiu concerteert voor de gelegenheid met het Nationaal Orkest van België onder leiding van Frédéric Chaslin en ze heeft ook een tenor meegebracht, de Chileens-Amerikaanse Jonathan Tetelman, die met zijn allures van een filmster mening vrouwen- en mannenhart sneller doet slaan. Getuigen daarvan de vele storende mobiele telefoons die bovengehaald worden tijdens het concert....


(c) Angela Gheorghiu en Jonathan Tetelman

Dat Angela Gheorghiu niet aan présence in te boeten heeft is een understatement. De diva weet hoe ze haar publiek op de vingers krijgt en ze zal er dan ook alles aan doen om de mensen een avondje muziek te gunnen, ver weg van alle kommer en kwel. In het eerste deel van het concert treedt ze aan in een opvallende gouden jurk, die ze later op de avond zal vervangen door een turkoois exemplaar. Niet alleen vestimentair is ze piekfijn in orde, maar ook haar stem blijft van de partij, desondanks de lange en vermoeiende carrière die ze ondertussen heeft opgebouwd.

Gheorghiu weet als geen ander finesse te brengen op het podium, en wanneer ze in haar nopjes is, kan gewoonweg alles en is ze op geen fout te betrappen. Ongelooflijke legato's maken van haar zang een bijna niet te evenaren schouwspel, en haar inlevingsvermogen, eigenzinnige timing en ongelooflijk warme klankkleur maken van het geheel een ongelooflijke streling voor het oor. Gheorghiu brengt enkele van haar "klassiekers", maar heeft ook een tenor meegebracht voor enkele duetten: Jonathan Tetelman, die vanaf seconde één de lieveling is van het publiek. Dat deze man een klok van een stem heeft is duidelijk. Hij slaagt erin zijn tenor te katapulteren tot vanachter in de zaal met de precisie van een klok. Echter merken we dat de iets gevoeligere aria's (La fleur que tu m'avais jetée, bijvoorbeeld) minder zijn ding zijn. Veel heeft te maken met ervaring en expertise, en die zal vast en zeker komen.

Gheorghiu kan het nog, ze bewijst het eens te meer, en eigenlijk zou iedereen haar minstens één keer in zijn/haar/hun leven aan het werk moeten zien. Al was het maar om even te ontsnappen uit de dagelijkse sleur en bekommernissen waar we allemaal last van hebben... Het is pas bij de encores dat je beseft dat het "bijna gedaan" is, en dat je hoopt dat Angela héél snel nog eens in Brussel passeert! Ze is en blijft, wat opera betreft, mijn absolute "number one"!







Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...