Doorgaan naar hoofdcontent

Ballet "Creature" - zaterdag 21 januari en dinsdag 24 januari - Stadsschouwburg Antwerpen

Akram Khan is geen onbekende in Antwerpen. Na enkele befaamde producties, waaronder zijn bejubelde "Giselle", kwam hij terug naar Ballet Vlaanderen voor "Creature". Het verhaal speelt zich af in een bijna hermetisch afgesloten ruimte, ergens op de Noordpool. Daar wordt Creature, het hoofdpersonage, getest door een dokter op uithoudingsvermogen, zowel fysiek als mentaal. Eigenlijk is Creature een soort proefkonijn waarop testen uitgevoerd worden om te zien hoe hij "buiten de muren" toch kan overleven. In dat opzicht is er wel een parallel te trekken met het monster van Frankenstein. De thematiek maakt er een intrigerende productie van die heel wat vraagt van alle dansers. Deze productie is erg zwaar, en er worden twee verschillende casts voorzien voor de gelegenheid. Ik ging kijken naar deze twee casts en stond versteld van wat ik zag. Een adembenemende tour de force!


(c) Filip Van Roe


Bij de première van het stuk, op 21 januari, werd de titelrol gedanst door Philipe Lens (zie ook mijn eerste interview ooit op deze blog). Het moet gezegd: de prestatie die Philipe Lens levert is van wereldkwaliteit. Hij staat gedurende twee uur op de scène in een uitputtende choreografie. Dat deze rol enorm veel vraagt, op fysiek vlak, is duidelijk. Maar ook op mentaal vlak lijkt het me geen eenvoudige opdracht. Al mijn respect voor dansers als Philipe Lens die het beste van zichzelf geven, en vol overgave dansen, alsof hun leven er vanaf hangt, in het geval van het personage Creature: letterlijk, en figuurlijk.

In de cast bij de première, danst Ruka Nakagawa de rol van Marie. Nakagawa is eveneens een uitmuntende danseres, en haar inlevingsvermogen in haar rol is van grote kwaliteit. Nicha Rodboon danst de rol van de dokter. Het is zij die alle experimenten op "Creature" gaat uitvoeren. Rodboon danst haar rol zo overtuigend en gracieus, dat het bijna onmogelijk is om niet helemaal ontroerd te geraken. Mikio Kato is een uitmuntende "Captain". Alleen maar lof voor deze buitengewone danser, die we ook in vele andere producties al zagen schitteren. De corps de ballet, die het 'leger' danst, zorgt voor een zorgvuldig uitgevoerde choreografie. Een plezier om naar te kijken!

De andere cast, die ik enkele dagen later aan het werk heb gezien, zorgt voor een andere vibe op het podium. Claudio Cangialosi zorgt eveneens voor een duizelingwekkende uitvoering van zijn rol als "Creature", en Clàudia Gil Cabús is een prachtige Marie. Net als Nicha Rodboon danst Nicola Wills de rol van dokter op verfijnde en gracieuze wijze. Prachtig om zien! Captain Tiemen Bormans is zeer overtuigend in zijn rol, alsook Brent Daneels in zijn rol van Andres. De vriendschap tussen hem en Creature wordt zo mooi weergegeven, dat ook daar enige ontroering echt wel op zijn plaats is. 

Creature is een productie die ik niet snel zal vergeten. Het is een intense wervelstorm aan emoties die niemand onberoerd kan laten. Aan de reacties uit het publiek te horen, is iedereen het eens met mij. En terecht!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...