Doorgaan naar hoofdcontent

Khatia Buniatishvili speelt Tsjajkovski - maandag 27 februari 2023 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Het was jaren geleden dat ik Khatia Buniatishvili nog eens live aan het werk hoorde. Vroeger was ik niet altijd even enthousiast over haar pianospel, maar door zelf meer te horen, te zien, maar vast ook door de tijd die er ondertussen is over gegaan, was ik deze keer wél aangenaam verrast door haar optreden. Khatia Buniatishvili speelt het eerste pianoconcerto van Tsjakjkovski met een ongelooflijke bravoure! Ze speelt samen met het Orchestre de la Suisse romande onder leiding van Jonathan Nott. 


(c) Khatia Buniatishvili

Opvallend is dat voor dit concert geen ouverture voorzien is. Buniatishvili start direct met haar uitvoering van het eerste pianoconcerto van Tsjaikovski. Het is een meeslepende uitvoering waarin ze niet alleen haar technische kennis maar ook haar muzikaliteit ten volle kan ontplooien. Dat ze een raspianiste (geworden) is, daar is weinig discussie over. Ze dwingt Nott en het orkest in haar eigen interpretatie en daar is de dirigent duidelijk wel mee in zijn nopjes. De samenwerking tussen de twee verloopt prima.  Ze krijgt duidelijk ook geen genoeg van het applaus na haar optreden, want ze geeft meerdere encores terug aan het publiek. Is dat misschien de reden waarom men een ouverture overbodig vond?

De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik niet gebleven ben voor het tweede deel van het concert. Het eerste deel was namelijk zo adembenemend, met Buniatishvili die meer dan een uur gespeeld heeft. Dat was voldoende voor mij na een drukke maandag. Hopelijk zien we haar snel weer terug in Antwerpen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...