Doorgaan naar hoofdcontent

The Indian Queen - 18 maart en 24 maart 2023 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

In de zeventiende eeuw geraakte het genre van de opera, zoals wij die nu kennen, maar moeilijk van de grond in Engeland. Men bleef er vasthouden aan een soort mengeling van theater en zang. Wij zouden het vandaag "musical" noemen. Purcell is een van de componisten die zich in de wereld van de "dramatic opera" begaf, en zo ontstond The Indian Queen. Purcell heeft deze semi-opera nooit kunnen afmaken omdat hij zeer jong gestorven is, maar niets heeft Guy Cassiers en Emmanuelle Haïm en haar Concert d'Astrée belet om een wervelende en adembenemende productie op poten te zetten waarin The Indian Queen in ere hersteld werd als muzikaal werk. Grondig onderzoek en heel wat artistiek knutselwerk kwamen eraan te pas om het werk de grandeur te geven die het verdient!


(c) Kurt van der Elst 

Ik zat er al lang op te wachten: Emmanuelle Haïm en haar Concert d'Astrée eens live aan het werk horen. Na haar al jaren te volgen op Youtube en andere social media, was ik dan ook erg blij te horen dat zij naar België zouden komen voor de productie van The Indian Queen!

Dat dit een speciale productie is geworden, staat buiten discussie. Doorwinterde operaliefhebbers zijn niet gewend aan al het "gepraat" tussen de aria's door, maar .... hoe verder we terugbladeren in de geschiedenisboeken, hoe meer we vaststellen dat er vroeger best veel aandacht was voor het gesproken woord, ook op het muzikale podium. Cassiers en Haïm behouden trouwens de originele teksten van John Dryden, en dat is een unicum. In veel ensceneringen van The Indian Queen vervangt men deze teksten door hedendaags gebabbel...De ontbrekende muziek, gezien de vroege dood van Purcell, zoeken ze in andere opera's en werken, en zo creëren ze een nieuw meesterwerk.

Het moet gezegd worden: dit is een topprestatie. Zowel de acteurs, als de zangers -die het vreemde en ingewikkelde verhaal interpreteren over de Inca's die Mexico binnenvallen- leveren een wereldprestatie. De schare Britse acteurs (die overigens in Engeland een grote carrière hebben, enkelen van hen zijn bekende tv-figuren) spelen de sterren van het dak, en als doorwinterde leek waan ik me al snel in een soort Shakespeareaans theater. Voor de zang werd niets aan het toeval overgelaten en werden enkel zangers geselecteerd die volledig geknipt zijn voor dit barokke genre.

Barok is overdaad, en dat moet Cassiers ook gedacht hebben toen hij besloot om te gaan werken met enkele grote schermen, die het verhaal (ontdubbeld) uitbeelden. We zien het verhaal een "tweede keer" op deze grote schermen, in barokke kostuums van Tim Van Steenbergen en Mieke Van Buggenhout. De schermen bewegen in alle mogelijke richtingen over het scènebeeld. Het barokke idee van de overdaad is nooit ver weg. De acteurs op de scène daarentegen zijn sober, maar prachtig gekleed, in het zwart, en de clair-obscur effecten, typisch barok natuurlijk, komen zo enorm goed tot hun recht.

Wat een adembenemende productie, deze Indian Queen, ik ben ervan overtuigd dat deze productie een lang leven beschoren is. Feit is dat topkwaliteit altijd komt bovendrijven. Ik ben alleen benieuwd naar wat Purcell nu zelf van het einde van deze "nieuwe opera" zou vinden...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...