Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Pavel Kolesnikov - woensdag 29 maart 2023 - De Singel Antwerpen

In november was pianist Pavel Kolesnikov nog te gast in Antwerpen bij het Symfonieorkest Vlaanderen (waarvan hier mijn verslag), en zoals we van hem gewend zijn was dit een groots evenement. Mijn nieuwsgierigheid was dan ook erg groot toen ik zag dat hij een solorecital zou geven in de lente, eveneens in De Singel. Mijn ticket voor dit recital lag dan ook al heel lang klaar, want Pavel Kolesnikov is een van mijn favoriete pianisten!

(c) Pavel Kolesnikov

Het programma van dit recital is ambitieus opgevat. Pavel Kolesnikov kiest ervoor om zijn recital, dat de titel "Celestial Navigation (after Joseph Cornell)" draagt, te laten beïnvloeden door wie hij zijn een van zijn "imaginaire mentoren" noemt, Joseph Cornell (1903-1972). Deze laatste was een collage- en filmmaker, die voor Pavel Kolesnikov een grote inspiratiebron is geweest.

Pavel Kolesnikov staat bekend om zijn gedurfde keuzes, die het publiek vaak met een positieve verbazing achterlaten. Dat is ook nu het geval, in dit recital waarin hij start met Couperin, om dan over te schakelen naar Messiaen en Chopin. Wat speciaal is, is dat Kolesnikov de Messiaen gebruikt als klankveld omheen de drie nocturnes van Chopin die hij speelt. De Messiaen "omringt" als het ware de Chopin, soms met maar één klein extract van een minuut uit bv. "La Colombe". Kolesnikov dwingt het publiek tot luisteren en presenteert alles als een mooi geheel, zonder overbodige franje. Daarna horen we nog een prelude van Debussy en een werk van Thomas Adès. 

Na de pauze speelt Pavel Kolesnikov de 4 impromptus (op. 142) van Schubert, waarin zijn subtiliteit en gevoeligheid, maar vooral poëzie eens te meer benadrukt worden. Pavel Kolesnikov is in staat een ietwat onrustig publiek stil te krijgen, alleen maar door zijn doorgedreven souplesse en fantasierijke interpretatie. Zijn verderlichte toucher blijft voor mij een van de heerlijkste dingen die ik ooit heb kunnen zien op een concertpodium.

We hoeven er geen tekening bij te maken: dit was een bijzonder programma door een bijzonder pianist, met een bijzondere poëtische gave. Het is een voorrecht om hem van zo dicht aan het werk te kunnen zien. Kolesnikov laat in zijn ziel kijken en daar ben ik hem enorm dankbaar voor!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...