Doorgaan naar hoofdcontent

Le nozze di Figaro - dinsdag 4 juli 2023 - Opera Vlaanderen

Zou er een opera zijn die meer in scène gezet is dan Le nozze di Figaro van Mozart? Het is een vraag die ik onbeantwoord laat, maar feit is wel dat je sterk uit de hoek moet komen om nog op te vallen als regisseur als je dit werk ensceneert. Geen probleem voor Tom Goossens die met meerdere operaprojecten bewezen heeft wat hij waard is als regisseur, en nu voor het eerst een monsterproductie op poten mocht zetten in Opera Vlaanderen. Het is een voltreffer, laat dat duidelijk zijn. Goossens scoort met een erg grappige, inventieve, kleurrijke en fantasierijke enscenering van één van Mozarts grootsten.


(c) Annemie Augustijns

Tom Goossens staat bekend om zijn bewerkingen van enkele pièces de résistance uit de opera-literatuur. Hij is van geen kleintje vervaard en als jonge regisseur heeft hij toch al heel wat verwezenlijkt in het opera- en muziektheatercircuit. Voor deze productie haalt hij het onderste uit de kan. Naast een schare topzangers zijn er ook twee acteurs aanwezig: Stefaan Degand en Eva Van der Gucht, die op het scherpst van de snee hun mening geven over alle scènes die ze voor hun ogen zien gebeuren. Hilariteit alom met deze twee rasacteurs, wiens gesproken rol erg goed gekozen is bij het geheel, ik geef toe dat ik op voorhand wel wat schrik had van het aanpassen van het libretto... maar die angst is duidelijk voor niets geweest.

Muzikaal gezien is alles tot in de puntjes verzorgd: Marie Jacquot heeft de teugels stevig in handen en het Symfonisch Orkest van Opera Vlaanderen is in topvorm. Jacquot legt de juiste gevoeligheid in de partituur, en dat uit zich in prachtige aria's en recitatieven. Qua stemmen zijn mijn lievelingen van de avond Lenneke Ruiten (Contessa) en Božidar Smiljanić (Figaro). Beide zangers geven blijk van een bijzondere maturiteit en inlevingsvermogen.

Ik ben heel blij dat deze productie ons met zo een leuk gevoel de zomer heeft ingestuurd, het is in elk geval een reden om reikhalzend uit te kijken naar de semi-enscenering van De Fledermaus, volgend seizoen, ook door Tom Goossens, in Opera Vlaanderen!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...