Doorgaan naar hoofdcontent

Choreolab - dinsdag 5 september 2023 - Theater 't Eilandje (Ballet Vlaanderen)

Naar (bijna) jaarlijkse gewoonte stelt Ballet Vlaanderen een programma voor dat volledig gecreëerd wordt door de dansers zelf. Logisch, natuurlijk, dat de dansers van de compagnie een productie dansen, maar bij Choreolab is het de bedoeling dat enkelen van hen ook de choreografieën voor hun rekening nemen. Dat levert soms erg verrassende resultaten op en ik vind het dan ook telkens een leuke ervaring om de creaties van de dansers op de scène te kunnen zien, vaak in wereldpremière.


(c) Filip Van Roe

Als opening van deze voorstelling krijgen we een verrassende choreografie te zien van Min Hee Bervoets: Life is like a box of chocolates you never know what you gonna get. Het is een wervelende choreografie die gebracht wordt door jonge dansers van de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Deze choreografie straalt de energie af die de rest van de avond zal doorgezet worden bij onder andere een mooie choreografie van Claudio Cangialosi, op muziek van Alessandro Marcello, bewerkt door J.S. Bach. Claudio Cangialosi danst zijn eigen choreografie, een prachtig duet, met Anaïs de Caster. In tegenstelling tot wat de titel "Adagio" doet vermoeden, zien we heel wat snelle bewegingen die op het eerste zicht ingaan tegen de traagheid die door de muziek beoogt wordt. Interessant om zien!

Daarna komt er een creatie van Kirsten Wicklund aan de beurt, eveneens op muziek van J.S. Bach met een uitstekend team van dansers. 

Na de pauze kijken we naar Somniloquy van Nicola Wills. Het is een prachtig duet gedanst door Taichi Sakai en Asia Gullotto op muziek van John Thomas gespeeld op harp door Maja Dvoracek. Het is een stuk van verstilling en hoop en wil stilstaan bij de wisselende stemmingen in de muziek, uitgebeeld door de dansers. Heel geslaagd!

Na Nicola Wills is het de beurt aan Zoë Ashe-Browne met Hózhóó, een stuk dat gebaseerd is op muziek van Bach. Het publiek wordt uitgenodigd om zelf een betekenis te geven aan de bewegingen en de dans op het podium. Ashe-Browne wil niet vervallen in een al te gemakkelijke "illustratie", ze wil dat het publiek mee nadenkt over wat het te zien krijgt.

Zoals altijd was Choreolab een heel leuke ervaring, en hoop ik dat er snel een nieuwe editie komt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...