Doorgaan naar hoofdcontent

Alexandre Kantorow speelt Brahms' pianoconcerto 2 - donderdag 6 juni 2024 - Concertgebouw Brugge

Als Alexandre Kantorow in de buurt is, ga ik uiteraard steeds luisteren. En zeker als hij optreedt met een van de beste orkesten van de wereld, het Budapest Festival Orchestra, onder leiding van Iván Fischer. Het programma kadert in het Budapest Festival 2024 en is opgebouwd rond één componist: Brahms. Voor de pauze krijgen we de Hongaarse dans nummer 10 en het ongelooflijk tweede pianocerto te horen. Na de pauze krijgen we de tweede symfonie geserveerd, met als aperitief de Hongaarse dans nummer 7.

(c) Concertgebouw Brugge

Dat het Budapest Festival Orchestra een zwak heeft voor Brahms is geen geheim. Het is dan ook geen toeval dat het hele programma van deze avond opgebouwd is rond deze componist. In november 1881 speelde Brahms zelf voor het eerst publiekelijk zijn tweede pianoconcerto in ... jawel, Budapest. Het was direct vanaf het begin een enorm succes. Dit concerto wordt al gauw bestempeld als een van de meesterwerken van Brahms, en het is dus vanaf zijn geboorte een lang leven beschoren. Wat atypisch is, is dat het concerto vier delen bevat. Brahms legt uit in een brief aan zijn vriend Herzogenberg dat hij een "concertootje heeft geschreven met een "mooi, klein scherzo"". Dit scherzo, waar de componist over spreekt, is het tweede deel van het concerto, het allegro appassionato. Al direct na de wereldpremière van zijn meesterwerk maakt Brahms er een omweg mee langs de grote concertzalen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. 

Geen pianist is geknipter voor de uitvoering van dit concerto dan Alexandre Kantorow. Zijn behendigheid, muzikale gevoel en samenwerking met de dirigent zijn gewoon perfect. Zijn vederlichte toucher zorgt ervoor dat we een parelend pianospel te horen krijgen, waarbij geen enkele sprong of greep als moeilijk ervaren wordt door de toeschouwers. Kantorow weet als geen anderen het publiek mee te slepen in een sfeervolle en ontroerende uitvoering van dit moeilijke concerto. Gezegd moet ook dat het orkest geen enkele steek laat vallen en de perfecte begeleiding vormt voor de pianist, niet in het minst door de deskundige leiding van Iván Fischer. 

En die deskundige leiding, daarover bestaat geen discussie meer na het horen van de tweede symfonie van Brahms, na de pauze. Wat een ongelooflijke concertervaring is dit! Een perfect afgemeten symfonie, zonder overdreven tierlantijntjes. De essentie van wat klassieke muziek moet voorstellen zit vervat in deze uitvoering.

Dit was zo een van die concerten die nog lang nazinderen. En daar ben ik blij om.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...