Doorgaan naar hoofdcontent

Ivan Karizna speelt Sjostakovitsj met het Symfonieorkest Vlaanderen - zondag 9 juni 2024 - De Singel Antwerpen

Symfonieorkest Vlaanderen was weer op bezoek in Antwerpen voor een gesmaakt concert onder leiding van dirigente Kristiina Poska. Samen met cellist Ivan Karizna tekent Poska voor het concerto voor cello en orkest n°1 van Sjostakovitsj. Geen gemakkelijk werk, noch voor de solist, noch voor het orkest! Na de pauze horen we de 8ste symfonie van Beethoven.


(c) Ivan Karizna 

Het concert wordt geopend met de Ouverture over Hebreeuwse Thema's van Prokofjev. De componist schreef dit werk in 1934 op basis van een sextet dat hij geschreven had in 1919, in de Verenigde Staten, op vraag van Russische vrienden van hem die in de States waren komen wonen. Ze hadden de componist een schriftje bezorgd met allerlei populaire joodse thema's en enkelen daarvan werden door Prokofjev hernomen in deze Ouverture. Mooie muziek als aperitief voor het veel zwaardere eerste celloconcerto van Sjostakovitsj.

Het eerste celloconcerto van Sjostakovitsj wordt door veel mensen als minder interessant beschouwd dan het tweede. Vandaar dat het waarschijnlijk ook minder opgevoerd wordt. De componist droeg dit werk op aan Rostropovitch, een van de bekendse cellisten van zijn tijd. Voor Sjostakovitsj was de cello een nieuw solo-instrument, hij had zijn twee concerti voor piano al geschreven, en het eerste vioolconcerto was ook al klaar. Desalniettemin is dit een groot werk dat vooral opvalt door de grote cadens die de hele derde beweging inpalmt en het thema van de eerste beweging terug opneemt. Ivan Karizna is uit het juiste hout gesneden om dit aartsmoeilijke werk op een begrijpelijke manier het publiek in te sturen. Tijdens zijn cadens kan je in de zaal een speld horen vallen.

Na de pauze horen we een mooie 8ste symfonie van Beethoven. Kristiina Poska toont eens te meer haar duidelijke dirigeerpraktijk samen met een orkest dat in vorm is. Leuk om horen en om zien!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...