Wie Alexei Ratmansky zegt, zegt ook: een van de belangrijkste choreografen van klassiek ballet die de dag van vandaag furore maakt met zijn creaties over de hele wereld. Het Nationale Ballet in Amsterdam presenteert twee topwerken van deze van Oekraiëns-Russische choreograaf, namelijk: The Fairy's Kiss en Firebird. Deze twee choreografieën, op muziek van Stravinsky, vormen stof genoeg voor een prachtige namiddag in Amsterdam.
(c) Het Nationale Ballet Amsterdam |
Eigenlijk is het in zijn choreografische werken dat Igor Stravinsky het best tot zijn recht kwam. Le baiser de la fée en L'oiseau de feu zijn ontegensprekelijk meesterwerken te noemen, en het is niet voor niets dat ze zo vaak worden opgevoerd.
Le baiser de la fée, het ballet dat opgevoerd wordt voor de pauze, werd door Stravinsky zelf voor het eerst gedirigeerd in 1928 in Parijs. De decorateur van het ballet, Alexandre Benois, suggerereerde aan de componist om zich te inspireren met thema's van Tsjaikovski. En zo gezegd zo gedaan: Stravinsky ging zich baseren op het werk van zijn favoriete Russische componist. Het plot van het balletwerk werd gebaseerd, al is het een hele vrije interpretatie, op een sprookje van Andersen, de Ijsjonkvrouw. Ratmansky, die gespecialiseerd is in het herinterpreteren van het negentiende eeuwse en begin twintigste eeuwse balletrepertoire, maakt van deze voorstelling een prachtige belevenis. Mede door de prachtige decors en kostuums van Jérôme Kaplan wordt een parallelle wereld gecreëerd waarin Elisabeth Tonev (de fee), Timothy van Poucke (de jonge man), Erica Horwood (de verloofde) en Antonina Tchirpanlieva (de moeder) kunnen uitblinken. Prachtige solostukken, duetten en ensemblestukken wisselen mekaar af. Ik ben zo blij om Timothy van Poucke nog eens aan het werk te zien, en dan nog in zo een glansrol!
Na de pauze wordt de Vuurvogel opgevoerd. L'oiseau de feu werd voor het eerst opgevoerd in Parijs in 1910 en het was de eerste creatie van Stravinsky voor Les Ballet russes de Paris. Het werk was een onmiddellijk succes en het verzekerde een vliegende start voor de carrière van Stravinsky. Choreograaf Ratmansky zorgt ook hier voor een spektakel zonder te vervallen in kitsch of overkill, hij blijft het klassieke ballet trouw. Dansers Riho Sakamoto (de vuurvogel), Jacopo Tissi (Ivan Tsarevitsj) Chloë Réveillon (het meisje) en Edo Wijnen (Kosjtsjej) schitteren in deze choreografie die extra in de verf wordt gezet door mooie en opvallende kostuums van Galina Solovjeva.
Ik ben blij dat ik vanaf dit seizoen de beslissing genomen heb om een abonnement te nemen op het ballet in Amsterdam. Ik geniet telkens weer van de prachtige producties, zowel klassieke als hedendaagse, en ik raad iedereen aan om er ook eens heen te gaan!
Reacties
Een reactie posten