Doorgaan naar hoofdcontent

Odegand - zaterdag 21 september 2024 - verschillende locaties in Gent

Het jaarlijkse muziekfestival Odegand in Gent was dit jaar weer een voltreffer. Onder een stralende zon vonden in de hele binnenstad allerlei muzikale evenementen plaats. De verplaatsing tussen deze concerten gebeurt te voet en per boot! Een hele leuke manier om de stad beter te leren kennen en eens vanuit een ander perspectief te beleven. Ik had de kans om drie concerten van telkens drie kwartier mee te maken. En ze waren alledrie heel interessant!



(c) Fuse

Het eerste concert van de dag werd verzorgd door het James Oesi Trio. James Oesi, die in Nederland al langer furore maakt maar hier in België minder bekend is, gaat met zijn trio op     zoek naar een nieuwe klank voor oude en nieuwe muziek, met zijn contrabas als solo-instrument, en zijn collega's aan de theorbe en de basgitaar. We krijgen niet alleen klassiekers als Händel te horen (in een nieuw jasje, uiteraard) maar ook Zuid-Afrikaanse jazz uit de jaren 90, bijvoorbeeld. James Oesi vertelt het publiek hoe zeer Zuid-Afrika, waarvan hij afkomstig is, nog steeds invloed heeft op zijn muzikale denken. Interessant!

Daarna is het de beurt aan het Belgische collectief SPECTRA, samen met tenor Thomas Blondelle. Ze brengen een hedendaagse herinterpretatie van Die Schöne Müllerin van Schubert, van de hand van de indrukwekkende componist Daan Janssens. Wat leuk is aan zijn composities, is dat ze behapbaar zijn, herkenbaar, en toch heel duidelijk hedendaags. Anders dan sommige andere hedendaagse componisten, is zijn werk garant voor ontroering en begeestering. 

Het laatste concert dat ik kon bijwonen werd gegeven door het Nederlandse ensemble Fuse. Dit ensemble lokt al jaren volle zalen in Nederland, en is nu ook voor even gestrand in België. En dat is leuk, want Fuse  zorgt voor een frisse wind in het klassieke muziekland! Het ensemble bestaat uit een strijkkwartet, een contrabas én drums. Unieke combinatie met een uniek eindresultaat. Oudere en nieuwere klassieke muziek, met hier en daar wat jazzinvloeden. Alles kan! Een voltreffer!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...