Doorgaan naar hoofdcontent

Iphigénie en Tauride - dinsdag 5 november 2024 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Iphigénie en Tauride, de bekendste opera van Gluck, voor het eerst uitgevoerd in 1779, blijft een streling voor het oor. Dit prachtige werk, voor de Antwerpse productie in scène gezet door Rafael R. Villalobos, is een toppunt uit de 18de eeuwse operaliteratuur. 


(c) Annemie Augustijns

Het eeuwenoude verhaal van Iphigénie, die bijna haar eigen broer Orestes vermoordt, is eigenlijk een verhaal over oorlog en eenzaamheid, en kan bijna naadloos en genadeloos getransponeerd worden naar onze huidige maatschappij. Dat is wat de productie van Villalobos zo hedendaags maakt: we krijgen te maken met een duistere, soms gewelddadige regie waar zonder filter wordt weergegeven wat een oorlog met mensen kan doen. De oorlog, eenzaamheid, en machtsgeilheid zijn wat mij betreft de drie thema's die centraal staan in deze opera/productie.

Op muzikaal vlak worden we verwend! Benjamin Bayl, de dirigent, en het Symfonisch Orkest van Opera Vlaanderen leveren een topprestatie. Michèle Losier is een fantastische Iphigénie, die samen met haar tegenspelers een topniveau bereikt. De verschillende zangers zetten mekaar aan om ongelooflijke rollen neer te zetten! Er zijn voor mij enkele mannelijke hoofdrollen die een speciale vermelding verdienen: Reinoud Van Mechelen is een ijzersterke Pylade. Zijn timbre is nog steeds fantastisch en zijn dictie in het Frans is perfect. Wolfgang Stefan Schwaiger, die we vorig jaar nog in de Fledermaus zagen aantreden, is een adembenemende Thoas en Kartal Karagedik zorgt voor spektakel met zijn interpretatie van Oreste.

Deze productie was erg duister maar deed wat ze moet doen: het publiek 2,5 uur geboeid laten luisteren en meevoeren naar lang vervlogen tijden, die anderzijds helemaal niet zo ver weg zijn...






Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...