Doorgaan naar hoofdcontent

Iphigénie en Tauride - dinsdag 5 november 2024 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Iphigénie en Tauride, de bekendste opera van Gluck, voor het eerst uitgevoerd in 1779, blijft een streling voor het oor. Dit prachtige werk, voor de Antwerpse productie in scène gezet door Rafael R. Villalobos, is een toppunt uit de 18de eeuwse operaliteratuur. 


(c) Annemie Augustijns

Het eeuwenoude verhaal van Iphigénie, die bijna haar eigen broer Orestes vermoordt, is eigenlijk een verhaal over oorlog en eenzaamheid, en kan bijna naadloos en genadeloos getransponeerd worden naar onze huidige maatschappij. Dat is wat de productie van Villalobos zo hedendaags maakt: we krijgen te maken met een duistere, soms gewelddadige regie waar zonder filter wordt weergegeven wat een oorlog met mensen kan doen. De oorlog, eenzaamheid, en machtsgeilheid zijn wat mij betreft de drie thema's die centraal staan in deze opera/productie.

Op muzikaal vlak worden we verwend! Benjamin Bayl, de dirigent, en het Symfonisch Orkest van Opera Vlaanderen leveren een topprestatie. Michèle Losier is een fantastische Iphigénie, die samen met haar tegenspelers een topniveau bereikt. De verschillende zangers zetten mekaar aan om ongelooflijke rollen neer te zetten! Er zijn voor mij enkele mannelijke hoofdrollen die een speciale vermelding verdienen: Reinoud Van Mechelen is een ijzersterke Pylade. Zijn timbre is nog steeds fantastisch en zijn dictie in het Frans is perfect. Wolfgang Stefan Schwaiger, die we vorig jaar nog in de Fledermaus zagen aantreden, is een adembenemende Thoas en Kartal Karagedik zorgt voor spektakel met zijn interpretatie van Oreste.

Deze productie was erg duister maar deed wat ze moet doen: het publiek 2,5 uur geboeid laten luisteren en meevoeren naar lang vervlogen tijden, die anderzijds helemaal niet zo ver weg zijn...






Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...