Op 3 december mocht ik nog eens genieten van een prachtige voorstelling van Ballet Vlaanderen en dat was van vorig seizoen geleden. Op het programma stond een tweeluik, waarvan het eerste deel, Field, gecreëerd werd door Kirsten Wicklund. Zij was tot voor kort zelf danseres bij Ballet Vlaanderen, maar nu is ze artistiek directrice van het Ballet Edmonton in Canada. Daarnaast legt ze zich toe op het choreograferen. Het tweede deel was gewijd aan Ohad Naharin en zijn ondertussen legendarische productie Minus 16.
(c) Filip Van Roe
Wanneer we de zaal betreden, een kwartier voor de voorstelling begint zijn, er al twee dansers een choreografie aan het uitvoeren. De enigmatische muziek op de achtergrond is een klanklandschap van componist Jean Delouvroy. Het klinkt ijl, en brengt ons meteen in de sfeer van het hele stuk dat zal volgen. Wanneer het licht in de zaal dooft, worden de twee dansers aangevuld met een hele reeks andere dansers, en wordt de muziek (een compositie van Sjostakovitsj ne een compositie van Bartók) live gebracht door enkele leden van het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen.
In het interview dat we in het programmaboek lezen, vertelt Kirsten Wicklund dat ze met Field een "bespiegeling wil presenteren aan het publiek, op de vluchtigheid van het leven en wat er na de dood zou kunnen zijn." Ze gaat daarbij de uitdaging aan een eigen bewegingstaal te creëeren en we merken doorheen het hele werk dat de klassieke ballettechnieken daarbij een belangrijke rol spelen. Wicklund gaat deze uitvergroten, of net minimaliseren. Het eindresultaat is in elk geval een interessant stuk danskunst!
Na de pauze volgt de creatie Minus 16 van Ohad Naharin. Ook hier is voor het eigenlijke begin van het stuk al een danser (Brent Daneels) aanwezig op het podium. Hij staat garant voor een hilarisch en entertainend stuk dans, een voorbode van wat komen zal als de andere dansers hem vervoegen. In Minus 16 staat de Gaga centraal, niet de zangeres, maar wel de bewegingstaal die door de choreograaf ontwikkeld werd. De dansers van Ballet Vlaanderen doorliepen voor deze voorstelling ook een heel traject om de Gaga te leren kennen, ter voorbereiding op Minus 16. Wat we te zien krijgen is een opzwepende choreografie, op muziek van vererlei soort. Het is prachtig om zien hoe de dansers alles geven om het publiek met kippenvel naar huis te sturen!
Reacties
Een reactie posten