Doorgaan naar hoofdcontent

Agrippina - zondag 4 november 2012 - Opera Gent





Toen Händel rond 1709 bejubeld werd omwille van zijn tweede Italiaanse opera, Agrippina, had hij nooit kunnen denken dat 300 jaar later mensen in staat zouden zijn om zijn werk op zo een doordachte en grappige manier te brengen. Régisseuse Marianne Clément, die we nog kennen van onder andere Giasone in de Vlaamse Opera, heeft samen met Julia Hansen het idee opgevat om het plot - dat trouwens vrij ingewikkeld in elkaar zit, en de lotgevallen van keizerin Agrippina en haar omgeving tot in de puntjes uit de doeken doet - te situeren op een filmset, zoals we die kennen uit de jaren 80-feuilletons als Dallas en Dynastie. 






Reeds bij het binnenkomen  in de zaal merkt men dat deze opera niet alledaags is. De projecties van de videokunstenaars Torge Möller en Momme Hinrichs nodigen de toeschouwer uit om binnen te treden op de filmset. De namen van de acteurs worden geprojecteerd, en de toon is gezet. De projecties, die heel de opera door de rode draad vormen en het geheel een geweldig frisse indruk geven, zorgen op het einde nog voor een complete verrassing. "Het is dan toch nog niet gedaan..." Gezegd moet dat de videokunstenaars erin geslaagd zijn een projectie te creëren die niet storend is, en die het publiek niet afleidt. Het beeld op de scène dient als basis voor de beelden op het scherm. Een 10 op 10.

En die 10 op 10 krijgt ook Ann Hallenberg, ze zet een weerzinwekkende Agrippina neer: muzikaal evenaart ze de perfectie, en op acteergebied verdient ze een dikke pluim. Dit is het soort Agrippina waar elke regisseur van droomt... bitchy, meedogenloos, maar toch meelijwekkend, in zekere zin. En dat kan ook gezegd worden van Poppea, vertolkt door de Russische Elena Tsallagova. Deze vamp draait het publiek om haar vinger vanaf de eerste minuut van haar verschijning. Poppea ten top gedreven, maar zonder vulgair te worden: zonnecrèmesmerend, commanderend, en liggend in een tuinstoel, zo moet Poppea zijn, en dat heeft Marianne Clément goed begrepen. Op vocaal gebied haalt deze sopraan het onderste uit de kan, en is ze de eerste om een aria-applaus in ontvangst te nemen. 

Jammer genoeg is Renata Pokupic, die normaal de rol van Nerone zou vertolken ziek gevallen, en wordt haar rol vertolkt op de scène door regieassistent Marcos Darbyshire (en die doet dat schitterend!) en gezongen aan de pupiter door de Italiaanse Josè Maria Lo Monaco. Wat een prestatie... de Italiaanse wordt dan ook overdonderd door applaus en enthousiaste uitlatingen. Een meer dan waardige vervangster, die we hopen terug te zien in Antwerpen! En dit geldt ook voor Ottone, vertolkt door Kristina Hammarström. Het enige personage met een hart, wordt neergezet met overtuiging en een gezonde dosis inlevingsvermogen. Alle respect voor hopeloze Ottone... maar alles komt goed, zoals het hoort bij Händel.

En daar waar vrouwen de plak zwaaien, zijn ook mannen te vinden. Umberto Chiummo (Claudio) laat hier en daar een nootje vallen. Laat het ons op de vermoeidheid steken. Want al bij al hoort hij ook in het rijtje thuis van de opmerkelijke zangers van deze productie. João Fernandes en José Lemos zetten een geloofwaardig duo lamme goedzakken neer, al is Lemos niet altijd even overtuigend. Een uitschuiver van jewelste tegen het einde van de avond, kost hem punten, wat niet wegneemt dat hij een mooi parcours heeft afgelegd. 

Kleinere rollen gaan naar Marija Jokovic (Giunione), die we dit seizoen nog vaker gaan terugzien in Antwerpen en naar Gevorg Grigoryan, een jonge belofte die de rol van Lesbo op zich neemt. Beide zangers trekken zich zeer goed uit de slag.

Een pluim is weggelegd voor de continuo  in het orkest. Daar waar het orkest enkele steken laat vallen, maakt de continuo alles goed. Verder is het storend dat bepaalde orkestleden blijkbaar noodzakelijk tegen mekaar moeten beginnen praten tijdens de recitatieven. Begrijpen wie begrijpen kan...


Het bitchgehalte van Agrippina is groot. De omkadering van regisseuse Clément en haar team   is doordacht zonder "over the top" te gaan. Een productie die we nog gaan terugzien...




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...