Doorgaan naar hoofdcontent

Lulu - zondag 28 oktober 2012 - De Munt / La Monnaie Brussel

"Het is zulk gewaagd materiaal, dat het zou kunnen gebeuren dat ik na jarenlang werken een stuk in mijn lade heb, dat enkel voor een publiek van genodigden opgevoerd kan worden." In november 1927 schreef Alban Berg, de componist van Lulu deze woorden. Hij vreesde dat zijn werk het verband met Wedekinds Die Büchse der Pandora niet zou overleven. Dat toneelstuk, dat deel uitmaakt van een heuse 'Lulu-reeks", stond namelijk op de censuurlijst in het Wenen van toen. We kunnen dus van geluk spreken dat we vandaag de dag Lulu kunnen horen en zien op de scène. Controversieel materiaal, harde en marginale realiteit, een bikkelharde strijd met normen en waarden, maar ook een schreeuw om gerechtigheid. In de literatuur wordt Lulu afgeschilderd als de vrouw die in de appel bijt. Het is de vrouw die de doos van Pandora opendoet. Maar neen, het is erger dan dat. Lulu is de doos van Pandora.







Een hele klus is het in elk geval. Lulu ensceneren... het lijkt onbegonnen werk. Toch hebben verschillende regisseurs zich er aan gewaagd in de laatste decennia. Zo ook Krzysztof Warlikowski, geen onbekende voor de Munt. In 2009 was hij verantwoordelijk voor de productie van Macbeth die hoge ogen scoorde in het toonaangevend tijdschrift Opernwelt. Als beste productie werd Warlikowski's Macbeth bekend in heel Europa. Of hij dit niveau geëvenaard heeft is nog maar de vraag. Lulu wordt geënsceneerd in een soort hermetische ruimte zonder plafond (het sneeuwt er zelfs binnen!) waarin twee roltrappen geïnstalleerd staan. Misschien staan ze wel symbool voor de sociale klim die Lulu doet door te trouwen met een vooraanstaand man, maar als men de trap in de andere richting bekijkt kan het ook zijn dat de ondergang van Lulu uitgebeeld wordt. Vast staat dat de trappen, die ook de enige uitweg naar de buitenwereld vormen, veel mensen intrigeert, maar dat ze geen echt duidelijk verklaarbare functie hebben in het decor. Zo ook voor de rest van het podium. Op zich is alles koud en clean, ideaal voor een verhaal als dit, maar de videoprojecties, helemaal de dada van Warlikowski, werken afleidend. Het publiek weet niet waar eerst kijken en dat is vermoeiend, zeker als het gaat om een ingewikkeld verhaal en moeilijke muziek.

Want dat is de muziek wel. Moeilijk. "Onbegonnen werk" voor velen. Maar de vele zangers trekken zich enorm goed uit de slag. Laat ons twee namen vermelden, die de hele groep vertegenwoordigen. Een geweldige Lulu die volhoudt tot het einde (en dat is ook niet iedereen gegeven). Barbara Hannigan is duidelijk niet aan haar proefstuk toe. Ze zingt de rol alsof het niets is. Er zijn er anderen....

Groot applaus ook voor Natascha Petrinsky. Ik geef toe dat ze een van mijn favoriete zangeressen is. Natascha is van alle markten thuis. Of het nu gaat om Carmen of enkele Wagner- of Straussrollen, la Petrinsky doet het gewoon. In stijl. Haar spannende zwarte kleedjes zullen haar handelsmerk blijven. Het lijkt wel of ze haar stijl contractueel heeft vastgelegd. 

Lulu is geen opera voor beginners, maar luisteren naar Alban Berg is eigenlijk als spruiten eten. Dat bekomt je ook niet echt, de eerste keer. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...