Doorgaan naar hoofdcontent

Sir Antonio Pappano - Jan Lisiecki - zaterdag 24 november 2012 - Bozar

Op nieuwjaarsdag in 1846 ging het enige vervolledigde pianoconcerto van Schumann in première te Leipzig. Niemand minder dan zijn eigen vrouw, Clara Wieck zat achter het klavier. 166 jaar later is het de beurt aan de Pools-Canadese pianist Jan Lisiecki, 17 jaar oud, om zijn interpretatie van Schumann op het podium neer te zetten. En zo geschiedde... 


Jan Lisiecki

Een jongeman stapt op het podium, groet zelfzeker het volgestroomde Paleis voor Schone Kunsten en het publiek houdt haar adem in... Pappano slaat de eerste stel, en weg is de trein! Pure romantiek wordt afgevuurd op het publiek en vanaf de eerste noot voel je het... Deze kerel verkoopt geen show, deze jongeman verkoopt geen zever in pakjes... Hij maakt pure muziek, met een finesse gelijk aan weinig anderen. Je voelt gewoon dat het goed zit ... Lisiecki verzorgt zijn noten, zonder te hervallen in een al te technisch spel. Zijn gevoel blijft, 35 minuten lang... stond er maar een 'rewind'-knopje op die Steinway. De opvallende rustige houding van deze uitzonderlijke pianist doet de mensen op hun gemak voelen. En als toemaatje krijgen we Wals opus 64 nummer 2 van Chopin geserveerd. Op een zilveren dienblad, weliswaar, en met de juiste "terughoudende" walsbeweging.  Daar waar veel pianisten het verknoeien, heeft Jan Lisiecki het goed begrepen.  Dit ontroert tot tranen toe en is gewoon een meesterwerk. Deze bescheiden jongen is begonnen aan een gigantische carrière... getuige daarvan zijn helse concertkalender voor de komende jaren. In elk geval: Lisiecki is er op tijd bij om het te maken. Hem willen we terugzien, en het liefst zo snel mogelijk!

En alsof het nog niet genoeg is trakteert Pappano ons na de pauze op een verpletterend mooie Symfonie nummer 2, nog steeds van dezelfde Schumann. De kers op de taart zijn de  drie toegiften, waaronder de Nimrod uit de Enigma-variaties van Elgar. Pappano is groots. En hij haalt alles uit de kast om zijn Brussels publiek te verbluffen...wat uiteraard gelukt is.

Schumann mag fier zijn, vanuit de muziekhemel. Als er één concert is dat mensen op wolkjes doet lopen was het dit wel... We want more! En wel nu direct. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...