Doorgaan naar hoofdcontent

Cecilia breekt het kot af - zondag 18 november 2012 - Bozar

Wie Cecilia zegt, zegt Bartoli. Uiteraard, wat had u anders gedacht. De Italiaans stermezzo gaf weer het beste van zichzelf in een tot de nok volgestampt Paleis voor Schone Kunsten. Nu ja, letterlijk volgestampt dan, want zelfs het podium stond vol stoelen, en enkele gelukkigen mochten plaatsnemen op de plek die normaal alleen bestemd is voor Koninklijke Billen.



La grande dame had nog geen halve voet op de bühne gezet, of het publiek was al in extase, en dan had ze haar mond nog niet opengedaan... Anders gezegd, de sfeer zat er dik in. Het hoge popstergehalte van de diva heeft wel iets. Al dansend en tamboerijnspelend komt ze op, de toon is gezet voor de rest van de avond. 

En la Bartoli verrast. We kennen haar Mission-CD al vanbuiten, maar toch is wat ze zingt één groot cadeau. Niemand kan zo'n piano's zingen als zij. Getuige daarvan haar überbisnummer Lascia, ch'io pianga. Op twee uur en half tijd slaagt Baroli erin het publiek kennis te laten maken met Agostino Steffani, een voorheen nobele onbekende die nu eindelijk tot zijn recht komt, zij het 350 jaar te laat.

Over Bartoli niets dan goed, wie doet haar na.... Juist ja: niemand. Maar dat kan niet gezegd worden van het Kammerorchester Basel dat voor de begeleiding zorgt. Ritme? Niet nodig, mevrouw. Is er een solist? Oh ja, even vergeten, mijnheer. En een instrument deftig stemmen? Geen tijd voor, de diva wacht... Ergenissen troef. Het orkest haalt alles naar beneden, net zoals enkele weken daarvoor bij Rolando Villazón. Dit is het genre barokorkesten dat je best zo snel mogelijk vergeet. Dit is het genre orkest dat zich verschuilt achter de historiciteit van haar instrumenten. Een (natuur)trompet klinkt zelden goed, maar deze keer was het wel écht schandalig.

Maar gelukkig is er de kleine dame met de fluwelen stem op het podium. Zij maakt alles goed, en maakt van de barok een vrolijk circus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...