Doorgaan naar hoofdcontent

Parsifal - zondag 31 maart 2013 - Vlaamse Opera Antwerpen

Na jarenlang de traditie te hebben doorbroken pakt de Vlaamse Opera terug uit met Parsifal, tijdens de Paastijd. De misschien wel meest bekende operacomponist, Richard Wagner, geloofd en geëerd door een resem aan operafetisjisten, mag nog eens stralen op het podium met zijn laatste werk, Parsifal.

(c) Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

 
Parsifal op de scène zetten is een gewaagde zaak want Wagnerlovers en -critici zitten klaar om alles tot in de puntjes af te breken. Zo ook bij deze productie. De zogezegde kenners braken ook deze productie af: de mise-en-scène is té hedendaags, en de zang middelmatig. Eerlijk gezegd word ik haast ziek bij het horen van al dat. Déze Parsifal was namelijk voor mij een openbaring op alle gebied. Deze opera verandert mensenlevens en confronteert ons vooral met onszelf. Van in het begin zit ik op mijn stoel gekluisterd. Het orkest is in topvorm. En daar zit dirigent Eliahu Inbal uiteraard voor veel tussen. Deze rot in het vak, die een indrukwekkend palmares op zijn naam kan noteren, gidst ons door het domein van de Graal met een soort gemoedelijkheid, een soort rust, een soort sacraal respect dat aanstekelijk werkt. Het creëert een zekere trance bij het publiek, en de meer dan vier uur durende opera wordt plots een wijdingsritueel waar je niet meer uitwilt.


(c) Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
De ster van de avond is ongetwijfeld Gurnemanz, gezongen door Georg Zeppenfeld. Deze Duitse Bas heeft zich al wel vaker bewezen, maar bij deze rol overtreft hij zichzelf. Een inlevingsvermogen om u te zeggen, een klok van een stem. Deze man schotelt ons een bordje wereldklasse voor, net zoals de Amerikaanse Susan Maclean, een steengoede dramatische mezzosopraan die thuis is in het Wagnergenre. Zo zong ze eerder Venus. Fricka en Waltraute. Wat Kundry betreft is ze niet aan haar proefstuk toe: ze vertolkte de rol eerder op de Bayreuther Festspiele in 2010. Werner van Mechelen debuteert op een meer dan verdienstelijke manier als Amfortas, hij lost alle verwachtigen in! Zoran Todorovich, die we al meermaals in Antwerpen op de scène zagen is een goede Parsifal. Hij geeft zijn eigen accenten aan het personage, en ik kan mij volledig vinden in zijn interpretatie.Ook Klingsor en Titurel (respectievelijk Robert Bork en Jaco Huijpen) leveren prachtwerk af.

Groot applaus ook voor het koor. Wat een prestatie! Leuk is om vast te stellen dat het koor van de Vlaamse Opera vooruitgang blijft boeken. Goede keuzes worden gemaakt, en dat is alleen maar positief.

Over de regie valt veel te zeggen, zoals altijd. Tatjana Gürbaca presenteert ons een Parsifal in een hermetisch wit decor. Knorrende mensen achter mij vonden het een 'ijskast'. Misschien nog niet zo een slecht idee. Bloed vloeit met liters, misschien iets te veel naar een mens zijn goesting, maar het eindoordeel over de regie is voor mij: geslaagd cum laude.

Vier maten voor het einde van de misschien wel meest magistrale operamaten uit de geschiedenis klapt een deur open en vertrekken twee mensen richting vestiaire. Gebroken is de spanning, weg is het moment van stilte na het uitsterven van de laatste noot, maar misschien is dat net mooi, de commotie die Wagner keer op keer veroorzaakt...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...