Doorgaan naar hoofdcontent

La dispute - zondag 10 maart - De Munt/La Monnaie

Hedendaagse opera, het is misschien niet zomaar voor iedereen weggelegd. Toch raad ik iedereen aan om ernaar te luisteren. La dispute is zo een ideale instapper. Benoît Mernier, de componist van het stuk is trouwens niet onbekend in de Munt. De regisseurs evenmin: het duo Karl-Ernst Herrmann en Ursel Herrmann wagen zich voor het eerst aan een hedendaagse operaproductie.

(c) www.demunt.be

Wat meteen opvalt in deze productie is het decor. Het is afgewerkt tot in de puntjes. De finesse die erin is gelegd laat me niet onbewogen. We bevinden ons in een hermetisch decor, "très naturel", met een draaideur zoals in een hotel. Het lijkt wel of niemand ontsnappen kan. En zo is het ook een beetje. Het stuk heeft als centrale vraag: "Wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor de ontrouw in de wereld? De vrouw? Of is het dan toch de man"? Vier jongeren worden onderworpen aan een experiment. Interessant gegeven!

En dit interessant gegeven wordt ondersteund door interessante muziek. Mernier kan het zelfs niet laten enkele barokke elementen aan zijn muziek toe te voegen. Dat is althans wat ik er van maak. Tegen het einde aan wordt het geheel wat repetitief, maar dat hoort er misschien gewoon bij. Geen probleem dus.

En wat de zang betreft: één voor één topstemmen. Jonge, soms écht onbekende namen, maar groots in performance. Stéphane Degout kenden we al, en we weten dat hij het schitterend doet, naast namen als Stéphanie d'Oustrac, Cyrille Dubois en Guillaume Andrieux. Dit zijn stemmen die we terug willen horen in de toekomst, ergens ten velde in operaland.


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...