Doorgaan naar hoofdcontent

Roméo et Juliette (concertant) - zondag 17 maart 2013 - Bozar Brussel (productie van De Munt/La Monnaie

Iedereen kent "Faust" van Gounod. Maar niet iedereen weet dat hij zich ook heeft gewaagd aan een grand opéra op basis van het meesterwerk van William Shakespeare: Roméo et Juliette. Deze tragedie, die niemand onberoerd laat en misschien wel het bekendste liefdesverhaal uit de hele geschiedenis is, werd in het Frans "vertaald" door Jules Barbier en Michel Carré. Wat hierbij opvalt is de grote trouw aan de oorspronkelijke tekst en de hoge kwaliteit van de vertaling. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend. Shakespeare vertaal je niet zomaar... en zijn woorden op muziek zetten op zo een manier getuigt van een groot genie.

(c) Harry Gruyaert / Magnum Photos voor De Munt / La Monnaie
Van bij de de eerste noot is het duidelijk: dit is grand opéra. Gounod weet als geen ander hoe je die inzet: een grootste ouverture gevolgd door een proloog waarin alle solisten samen de voorgeschiedenis van het verhaal "vertellen". Alle solisten verdwijnen, en we worden in het verhaal gesmeten. Direct is duidelijk dat we te maken hebben met een topcast. Het wordt een avondje genieten van begin tot einde.

Het koor voor deze avond is samengesteld uit het koor van De Munt, het Vlaams Radiokoor en het Vocaal Ensemble Reflection. Veel volk op de scène dus. Het maakt het geheel alleen maar grootser en belangrijker. Roméo et Juliette wordt dan ook niet elke dag opgevoerd.

De solisten zijn, zoals gezegd, van een topkwaliteit. Nino Machaidze is een voortreffelijke Juliette. Wat wel storend is, is haar schabouwelijke uitspraak van het Frans. Bij momenten is ze gewoonweg onverstaanbaar. En soms vind ik haar wat schel, maar dat is iets persoonlijk. Het neemt niet weg dat het een schitterende zangeres is, die weet waarmee ze bezig is. Haar Roméo (John Osborn) is er eentje om in te kaderen en mee naar huis te nemen. Ik kan me zelfs niet van de indruk ontdoen dat Gounod de mooiste aria's voor Roméo heeft weggelegd. Bij het applaus is dan ook snel duidelijk wie de ster van de avond is.Wie mijn hart veroverd heeft is de voedster van Juliette: Gertrude (Carole Wilson). Met zoveel inlevingsvermogen lijkt ze gewoon écht de min van Juliette. We kennen Wilson van haar adembenemende vertolking van Annina in La Traviata, enkele weken geleden in De Munt.

Stéphano wordt vertolkt door onze Belgische Angélique Noldus... prachtig gedaan! Evenals Lionel Lhote, chouchou van het publiek. Hij haalt het onderste uit de kan als Mercutio. Het blijft een plezier om hem bezig te zien en te horen. Ik vermeld ook Jérôme Varnier, die de rol van Frère Laurent op zich neemt. Adembenemend zanger, groots, letterlijk en figuurlijk, met een enorm inlevingsvermogen. De scène waarin hij vaststelt dat zijn brief niet bij Roméo is aangekomen, in duet met Frère Jean (Pascal Macou) is zo kort en breekbaar, dat het bijna futiel lijkt, maar zo cruciaal voor het einde van het verhaal, en voor het lot van de geliefden uit de titel van dit werk.

Koor en orkest zijn in vorm. Evelino Pidò is een man die op zijn strepen staat, en die duidelijk het onderste uit de kan haalt. Het kan ook niet anders, voor zo een groots en langdurend werk. 3 uur muziek is niet niets, en zeker niet met zoveel muzikanten voor je neus.

De Munt did it again. Viva Roméo et Juliette...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...