Doorgaan naar hoofdcontent

Verdi: Messa da Requiem - donderdag 23 mei 2013 - Vlaamse Opera Antwerpen

Iedereen kent wel de dodenmis van Mozart, maar het Requiem van Verdi is heel wat minder bekend. In het kader van het Verdi-jaar programmeert de Vlaamse opera dan ook dit meeslepende stuk muziek, dat niemand onberoerd uit de zaal laat vertrekken.

(c) Vlaamse Opera
 
Verdi schreef zijn Requiem ter ere van Alessandro Manzoni, die op 88-jarige leeftijd stierf in 1873. Verdi vond de eerste verjaardag van Manzoni's dood een gelegenheid om zijn dodenmis te schrijven. Manzoni bekeerde zich pas in 1810 tot het katholicisme. Hij staat vooral bekend om zijn roman 'I promessi sposi', niet weg te slaan uit de boekenkast van alle liefhebbers van de Italiaanse literatuur. Hij is een groot voorvechter van de Italiaanse taal, zo blijkt uit zijn manifest "Dell'unità della lingua e dei mezzi per diffonderla" (Over de eenheid van de taal en de middelen om ze te verspreiden). De bewondering van Verdi voor Manzoni is nooit ver zoek geweest.

De Messa da Requiem is haast scenisch te noemen. Specialisten hebben grote gelijkenissen vastgelegd tussen bepaalde opera's van Verdi en zijn Requiem. Dit maakt dat het toch wel een apart werk.

Het hele stuk begint muisstil, om uit te barsten, enkele minuten later in een Dies Irae om u tegen te zeggen. Het thema van de Dies Irae komt op verschillende momenten in het gehele werk terug. De "dag van de toorn, die de wereld tot as zal verteren", het moment waarop de mensheid aan het Laatste Oordeel onderworpen wordt, en waarop duidelijk wordt wie de waarheid in pacht heeft, staat, zoals in elke dodenmis centraal. Dit stukje katholicisme, waarin de hel nooit veraf is, wordt door Verdi meesterlijk in muziek omgezet.

De vier solisten van vanavond leveren mooi werk, maar de Amerikaanse Julianna Di Giacomo steekt er wel met kop en schouders bovenuit. Ze wordt beschreven als een van de meest toonaangevende sopranen van het moment, en snel is duidelijk waarom. Ze kent haar métier, en heeft een groot inlevingsvermogen. Zowel in de hoogte als in de laagte zit haar stem zeer goed. Indrukwekkend! Jammer wel dat omwille van haar grote volume (in geluid) wat teveel aandacht naar haar gaat. Veronica Simeoni, Pavel Černoch en Mirco Palazzi moeten soms opboxen tegen de sopraan.

Bedankt, meester Verdi, voor dit stukje onvergetelijke muziek, en bedankt Dmitri Jurowski voor deze mooie interpretatie. Het is geen makkelijke werk, maar het koor en de orkest van de Vlaamse Opera hebben hun beste beentje voorgezet. Meer van dat, Vlaamse Opera!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...