Doorgaan naar hoofdcontent

Het Maarschalkerweerdorgel centraal - zaterdag 6 juli 2013 - Concertgebouw Amsterdam

Het Maarschalkerweerdorgel centraal, dat is de titel van het concert dat ik zag op 6 juli in het Concertgebouw te Amsterdam. Het gebeurt niet zo dikwijls dat het orgel in deze tot ver in het buitenland geprezen prestigieuze concertzaal bespeeld wordt voor het publiek. Het was dan ook een unieke kans om te zien waartoe dit instrument, en vooral de titularis van dit orgel, Leo van Doeselaar in staat is. Hij begeleidt bariton Henk Neven in enkele zorgvuldig gekozen liederen. Een prachtige, maar gewaagde combinatie, die ik tot nu toe nog maar alleen meemaakte in een kerkelijke context: de stem en het orgel op mekaar afstemmen lijkt me niet eenvoudig, maar het is meer dan geslaagd!

(c) www.henkneven.com
Centraal in dit concert staan enkele liederen van Wolf, gearrangeerd door van Doeselaar. Henk Neven, die we al een aantal keren in de Munt mochten begroeten en die al enkele -door het publiek laaiend enthousiast onthaalde-cd's op zijn palmares heeft staan, heeft een bijzonder groot inlevingsvermogen en maakt van dit concert een pareltje. Hij staat op een "verhoogd" podium om zo het contact te vergroten met de organist en uiteraard, het orgel.

Neven kiest ook voor het wondermooie Priez pour paix van mijn lievelingscomponist Poulenc. Een kort maar wondermooi stukje muziek dat ik eigenlijk nog nooit heb weten uitvoeren op concerten. Opvallend zijn ook de liederen van Dvorak, die op een zeer intense manier gebracht worden. In de zaal kon je een speld horen vallen.

Dit concert was uniek omdat we hier twee muzikanten van wereldformaat aan het werk hebben kunnen zien. Henk Neven, die in operaland al lang geen onbekende meer is, is een zanger met een grote dosis bescheidenheid, een enorm inlevingsvermogen en een grote kennis van zaken. Dat merk je aan de manier waarop hij samenwerkt met van Doeselaar, en de manier waarop hij omgaat met zijn muziek. Petje af!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...