Doorgaan naar hoofdcontent

Iris Luypaers, Michael Adair, Natasha Binder - zaterdag 14 december 2013 - Bozar Brussel

De Brussels Choral Society, een koor met bijbehorend orkest uit Brussel dat bestaat uit zowel professionele als semi-professionele muzikanten en amateurs, presenteert een kerstprogramma in Bozar, in samenwerking met de International School of Brussels. Voor deze gelegenheid werden enkele solisten uitgenodigd, onder wie Iris Luypaers, eertijds kandidate in de halve finale van de Elisabethwedstrijd, de Canadese bariton Michael Adair, en de 13-jarige pianiste Natasha Binder

Iris Luypaers (c) Bert Huysentruyt www.berthuysentruyt.com


Het concert vangt aan met het prachtige Gloria van mijn lievelingscomponist Poulenc. Dit Gloria is geschreven voor koor, orkest en sopraan. En wie is er meer geschikt dan Iris Luypaers voor het uitvoeren van dit mooie, maar moeilijke werk? Er zitten heel wat tricky plekjes in voor de solist.  Uiteraard, zoals we gewend zijn van Iris Luypaers, wordt er topkwaliteit afgeleverd. Als deze doorwinterde sopraan haar eerste noot inzet weten we direct: hier staat een zelfzekere zangeres op het podium, en van al dat "tricky" merken we niets! Haar noten zijn haarzuiver, de soms moeilijke sprongen en vreemde toonzetting vormen niet het minste probleem. Poulenc zou Iris Luypaers gekend moeten hebben.  Haar nieuwe CD is trouwens veelbelovend! Een zangeres om te blijven volgen, zulke kwaliteit is zeldzaam!

Het concert gaat verder met werken van Vaughan Williams, Delon (de dirigent van het hele gebeuren, die al verscheidene werken op zijn naam heeft staan). Ook daar toont Iris Luypaers zich van haar beste kant.

Wat de Ravel betreft met de piepjonge Natasha Binder: daar was ik veel minder van overtuigd. Deze pianiste is indrukwekkend snel, maar vooral veel te luid, veel te weinig genuanceerd en ze maakt een hoop fouten, in zowel de Ravel als haar toegift, waar de pijnlijke uitschuivers de bovenhand halen op de rest van het stuk (een étude van Chopin). Uiteraard is het indrukwekkend om kindsterretjes op het podium te zetten, maar niet ten koste van de kwaliteit. Verder straalt deze pianiste iets uit wat mij niet kan bekoren, ik hou in het midden of het hier over arrogantie gaat.

Een mooi concert, vooral de Gloria van Poulenc, die ik gek genoeg pas voor de eerste keer live gehoord heb!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...