Doorgaan naar hoofdcontent

Iris Luypaers, Michael Adair, Natasha Binder - zaterdag 14 december 2013 - Bozar Brussel

De Brussels Choral Society, een koor met bijbehorend orkest uit Brussel dat bestaat uit zowel professionele als semi-professionele muzikanten en amateurs, presenteert een kerstprogramma in Bozar, in samenwerking met de International School of Brussels. Voor deze gelegenheid werden enkele solisten uitgenodigd, onder wie Iris Luypaers, eertijds kandidate in de halve finale van de Elisabethwedstrijd, de Canadese bariton Michael Adair, en de 13-jarige pianiste Natasha Binder

Iris Luypaers (c) Bert Huysentruyt www.berthuysentruyt.com


Het concert vangt aan met het prachtige Gloria van mijn lievelingscomponist Poulenc. Dit Gloria is geschreven voor koor, orkest en sopraan. En wie is er meer geschikt dan Iris Luypaers voor het uitvoeren van dit mooie, maar moeilijke werk? Er zitten heel wat tricky plekjes in voor de solist.  Uiteraard, zoals we gewend zijn van Iris Luypaers, wordt er topkwaliteit afgeleverd. Als deze doorwinterde sopraan haar eerste noot inzet weten we direct: hier staat een zelfzekere zangeres op het podium, en van al dat "tricky" merken we niets! Haar noten zijn haarzuiver, de soms moeilijke sprongen en vreemde toonzetting vormen niet het minste probleem. Poulenc zou Iris Luypaers gekend moeten hebben.  Haar nieuwe CD is trouwens veelbelovend! Een zangeres om te blijven volgen, zulke kwaliteit is zeldzaam!

Het concert gaat verder met werken van Vaughan Williams, Delon (de dirigent van het hele gebeuren, die al verscheidene werken op zijn naam heeft staan). Ook daar toont Iris Luypaers zich van haar beste kant.

Wat de Ravel betreft met de piepjonge Natasha Binder: daar was ik veel minder van overtuigd. Deze pianiste is indrukwekkend snel, maar vooral veel te luid, veel te weinig genuanceerd en ze maakt een hoop fouten, in zowel de Ravel als haar toegift, waar de pijnlijke uitschuivers de bovenhand halen op de rest van het stuk (een étude van Chopin). Uiteraard is het indrukwekkend om kindsterretjes op het podium te zetten, maar niet ten koste van de kwaliteit. Verder straalt deze pianiste iets uit wat mij niet kan bekoren, ik hou in het midden of het hier over arrogantie gaat.

Een mooi concert, vooral de Gloria van Poulenc, die ik gek genoeg pas voor de eerste keer live gehoord heb!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...