Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Véronique Gens - zaterdag 21 juni 2014 - De Munt/La Monnaie

Net op het moment dat ik dacht een balans op te maken van afgelopen concertseizoen, komt Véronique Gens op de proppen met een prachtig recital. Ik kan mijn rangschikking dus weeral aanpassen. Deze topzangeres voerde ons mee door een Franstalig recital met als titel "L'invitation au voyage", het beroemde gedicht van Baudelaire.


(c) Véronique Gens

Véronique Gens heeft voor meer dan tien jaar geen recital meer gegeven in de Brusselse Munt. Hoog tijd dus om haar nog eens uit te nodigen. Deze zangeres, die ondertussen de wereld veroverd heeft, kiest voor een volledig Franstalig programma, wat haar bijzonder goed ligt. Componisten van de avond zijn Fauré, Duparc, Debussy, Chausson en Hahn.

Fauré heeft de eer om als eerste aan bod te komen. Hij zette verschillende grote teksten op muziek, waaronder "Le papillon et la fleur" van Victor Hugo, maar ook "Lydia" van Leconte de Lisle of "Mandoline" van Verlaine. 

Dan komt Duparc met het wereldberoemde "L'invitation au voyage" van Baudelaire. Gens toont zich aan haar gevoeligste kant en verwent het publiek met haar prachtige stem. Officieel is Véronique Gens sopraan, maar ze kiest voor alle liederen de lage versie, laat ons zeggen de mezzoversie. De warmte van de mezzo in combinatie met de vlotheid waarmee ze haar hoge noten neemt is dan ook op zijn minst interessant te noemen, ook in wat volgt na de pauze. Dan zijn Chausson en Hahn aan de beurt. Bij "Le temps des Lilas" (geschreven door Bouchor, en op muziek gezet door Chausson) zorgt Gens voor een gegarandeerd kippenvelmoment. 

Afsluiten doet Gens met Hahn, en dat is voor mij persoonlijk het mooiste moment van de avond. Onder andere "A Chloris" ontroert mij enorm. Véronique Gens sluit af met drie bisnummers: "Le rossignol des Lilas", een van de mooiste liedereen ooit geschreven (Hahn), "Les roses d'Ispahan" van Fauré, en dan een lied van mijn lievelingscomponist Poulenc, "Les chemins de l'amour". Jammer dat Gens de laagte ingaat op het einde van het stuk, en niet de hoge noot neemt, zoals die in de partituur staat. Maar dat vergeef ik haar met de glimlach.

Deze integere, bescheiden en zelfs beetje verlegen zangeres komt hopelijk snel weer terug naar de Munt. Deze topkwaliteit moeten we koesteren! En die kwaliteit zit hem ook in de pianobegeleiding Susan Manoff is een superpianiste die elke nuance legt die nodig is, zonder te overdrijven. Een geoliede machine samen met Véronique gens. Dat smaakt naar meer!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...