Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie speelt Mahler 6 - vrijdag 6 juni 2014 - DeSingel Antwerpen

De zesde symfonie van Mahler is in de geschiedenis op velerlei manier beschreven. Wat wel opvalt is dat veel van deze beschrijvingen het werk beschouwen als een zenuwachtig, onophoudelijke strijd, tegen "demonen", als een nachtmerrie. Het is waar dat dit werk, waar de hamer van het noodlot twee keer slaat -de derde keer werd door Mahler uit zijn partituur gehaald, om het Lot niet teveel te tarten- een constante stroom is van noten, van muziek, die anderhalf uur indreunt op het publiek.

Gustav Mahler
 
Eigenlijk is Mahler 6 best een agressieve symfonie. De muziek verplettert het publiek. Als je buitenkomt uit deze symfonie overvalt je een geweldig gevoel. Letterlijk dan. Het werk is overdonderend al was het maar door de overvloed aan slagwerk. Zo is er de speciale Mahlerhamer, een grote houten hamer die gebruikt wordt om twee zeer luide slagen te geven in de vierde beweging van het werk. Mahler liet speciaal voor de première het blok ontwerpen om met de hamer op te slaan, want het moest een heel specifiek geluid zijn. Gelukkig heeft deFilharmonie zo een Mahlerblok in huis (en het wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor deze zesde symfonie).

Edo de Waart staat voor het orkest, en we weten dat dat een goede combinatie is. Het voor de gelegenheid gigantisch grote orkest, trakteert het publiek op een meeslepende voorstelling. Vooral het tweede deel (andante moderato) en het laatste deel (Finale, allegro moderato) vallen op. De instrumentengroepen die zeer sterk opvallen in dit werk zijn de blazers, met eervolle vermelding voor de hoorns, en het slagwerk.

Dit optreden deed Mahler alle eer aan. Proficiat dus aan Edo de Waart en zijn Filharmonie!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...