Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie speelt Mahler 6 - vrijdag 6 juni 2014 - DeSingel Antwerpen

De zesde symfonie van Mahler is in de geschiedenis op velerlei manier beschreven. Wat wel opvalt is dat veel van deze beschrijvingen het werk beschouwen als een zenuwachtig, onophoudelijke strijd, tegen "demonen", als een nachtmerrie. Het is waar dat dit werk, waar de hamer van het noodlot twee keer slaat -de derde keer werd door Mahler uit zijn partituur gehaald, om het Lot niet teveel te tarten- een constante stroom is van noten, van muziek, die anderhalf uur indreunt op het publiek.

Gustav Mahler
 
Eigenlijk is Mahler 6 best een agressieve symfonie. De muziek verplettert het publiek. Als je buitenkomt uit deze symfonie overvalt je een geweldig gevoel. Letterlijk dan. Het werk is overdonderend al was het maar door de overvloed aan slagwerk. Zo is er de speciale Mahlerhamer, een grote houten hamer die gebruikt wordt om twee zeer luide slagen te geven in de vierde beweging van het werk. Mahler liet speciaal voor de première het blok ontwerpen om met de hamer op te slaan, want het moest een heel specifiek geluid zijn. Gelukkig heeft deFilharmonie zo een Mahlerblok in huis (en het wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor deze zesde symfonie).

Edo de Waart staat voor het orkest, en we weten dat dat een goede combinatie is. Het voor de gelegenheid gigantisch grote orkest, trakteert het publiek op een meeslepende voorstelling. Vooral het tweede deel (andante moderato) en het laatste deel (Finale, allegro moderato) vallen op. De instrumentengroepen die zeer sterk opvallen in dit werk zijn de blazers, met eervolle vermelding voor de hoorns, en het slagwerk.

Dit optreden deed Mahler alle eer aan. Proficiat dus aan Edo de Waart en zijn Filharmonie!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...