De zesde symfonie van Mahler is in de geschiedenis op velerlei manier beschreven. Wat wel opvalt is dat veel van deze beschrijvingen het werk beschouwen als een zenuwachtig, onophoudelijke strijd, tegen "demonen", als een nachtmerrie. Het is waar dat dit werk, waar de hamer van het noodlot twee keer slaat -de derde keer werd door Mahler uit zijn partituur gehaald, om het Lot niet teveel te tarten- een constante stroom is van noten, van muziek, die anderhalf uur indreunt op het publiek.
Eigenlijk is Mahler 6 best een agressieve symfonie. De muziek verplettert het publiek. Als je buitenkomt uit deze symfonie overvalt je een geweldig gevoel. Letterlijk dan. Het werk is overdonderend al was het maar door de overvloed aan slagwerk. Zo is er de speciale Mahlerhamer, een grote houten hamer die gebruikt wordt om twee zeer luide slagen te geven in de vierde beweging van het werk. Mahler liet speciaal voor de première het blok ontwerpen om met de hamer op te slaan, want het moest een heel specifiek geluid zijn. Gelukkig heeft deFilharmonie zo een Mahlerblok in huis (en het wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor deze zesde symfonie).
Edo de Waart staat voor het orkest, en we weten dat dat een goede combinatie is. Het voor de gelegenheid gigantisch grote orkest, trakteert het publiek op een meeslepende voorstelling. Vooral het tweede deel (andante moderato) en het laatste deel (Finale, allegro moderato) vallen op. De instrumentengroepen die zeer sterk opvallen in dit werk zijn de blazers, met eervolle vermelding voor de hoorns, en het slagwerk.
Dit optreden deed Mahler alle eer aan. Proficiat dus aan Edo de Waart en zijn Filharmonie!
![]() |
Gustav Mahler |
Edo de Waart staat voor het orkest, en we weten dat dat een goede combinatie is. Het voor de gelegenheid gigantisch grote orkest, trakteert het publiek op een meeslepende voorstelling. Vooral het tweede deel (andante moderato) en het laatste deel (Finale, allegro moderato) vallen op. De instrumentengroepen die zeer sterk opvallen in dit werk zijn de blazers, met eervolle vermelding voor de hoorns, en het slagwerk.
Dit optreden deed Mahler alle eer aan. Proficiat dus aan Edo de Waart en zijn Filharmonie!
Reacties
Een reactie posten