Doorgaan naar hoofdcontent

Slotconcert Koningin Elisabethwedstrijd - dinsdag 10 juni 2014 - Bozar

De Koningin Elisabethwedstrijd hangt aan elkaar van de tradities. Eén van deze tradities is het slotconcert, dat gegeven wordt door de prijswinnende artiesten die deelnamen aan de wedstrijd. Bij het zangconcours wil dit zeggen dat de eerste zes artiesten samen op het podium verschijnen om te bewijzen waarom zij de besten waren. Orkest van dienst is het Orchestre de l'Opéra Royal de Wallonie-Liège, onder leiding van Paolo Arrivabeni.


Wat opvalt, en wat geldt voor alle artiesten van de avond, is dat de interactie met het orkest veel beter is dan tijdens de finaleweek. Dit is vermoedelijk te danken aan de grote stressfactor (het wedstrijdgehalte) die wegvalt. Dit is namelijk een écht concert.

Sommige aria's die we in de finaleweek hoorden, horen we terug in het slotconcert. In de wandelgangen is iedereen unaniem: "het klinkt allemaal toch zoveel mooier vanavond". Om niet stil te moeten staan bij elke aria die gezongen is haal ik er een paar hoogtepunten uit, althans voor mij.

Chiara Skerath en Sumi Hwang bijten de spits af met Sull'aria uit le Nozze di Figaro. Een prachtig begin van een interessant en mooi concert. Chiara Skerath is een geboren Mozartvertolkster. Dat zal ook later blijken als ze een daverend applaus losweekt bij het publiek met dé Despina-aria: Una donna a quindici anni. Sumi Hwang is een heel goede zangeres maar mist soms de subtiliteit die nodig is om iets los te weken bij het publiek. Haar interpretatie van Mimi, later op de avond, spreekt dan ook minder tot de verbeelding dan deze van Chiara Skerath in de finaleweek.

Mozart keert ook nog terug bij Yu Shao, de enige man in het gezelschap. Deze zanger heeft heel wat potentieel, en klinkt een stuk zelfzekerder dan in de finale. Dat hij het gaat maken, staat vast. Deze mooie stem zal veel intendanten aanspreken, daar ben ik van overtuigd! Samen met Hyesang Park zet hij een heel mooie Parigi, O cara neer. Dit is een van mijn lievelingsduetten.

Sarah Laulan zet een Carmen neer die het publiek doet schaterlachen, maar haar interpretatie is naar mijn gevoel iets té wulps. 

En dan is er uiteraard onze Belgische Jodie Devos, haar Linda di Chamounix-aria, O luce di quest'anima, klinkt sprankelend. We zien deze sopraan graag terug in de Opéra Comique in Parijs, samen met Chiara Skerath, in het volgende concertseizoen. Ze zullen samen zingen in de Fledermaus, onder Mark Minkowski, naast onder andere Stéphane Degout. Als dat niet indrukwekkend is, weet ik het ook niet meer.

Dit concert was een mooie afsluiter van een intense Elisabethwedstrijdperiode. De artiesten hebben kunnen tonen wat ze écht kunnen en dat is het positieve aan het hele gebeuren. Nu toeren ze nog rond voor een reeks concerten, waarin ze ongetwijfeld nog veel harten zullen verwarmen!








Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...