Doorgaan naar hoofdcontent

Slotconcert Koningin Elisabethwedstrijd - dinsdag 10 juni 2014 - Bozar

De Koningin Elisabethwedstrijd hangt aan elkaar van de tradities. Eén van deze tradities is het slotconcert, dat gegeven wordt door de prijswinnende artiesten die deelnamen aan de wedstrijd. Bij het zangconcours wil dit zeggen dat de eerste zes artiesten samen op het podium verschijnen om te bewijzen waarom zij de besten waren. Orkest van dienst is het Orchestre de l'Opéra Royal de Wallonie-Liège, onder leiding van Paolo Arrivabeni.


Wat opvalt, en wat geldt voor alle artiesten van de avond, is dat de interactie met het orkest veel beter is dan tijdens de finaleweek. Dit is vermoedelijk te danken aan de grote stressfactor (het wedstrijdgehalte) die wegvalt. Dit is namelijk een écht concert.

Sommige aria's die we in de finaleweek hoorden, horen we terug in het slotconcert. In de wandelgangen is iedereen unaniem: "het klinkt allemaal toch zoveel mooier vanavond". Om niet stil te moeten staan bij elke aria die gezongen is haal ik er een paar hoogtepunten uit, althans voor mij.

Chiara Skerath en Sumi Hwang bijten de spits af met Sull'aria uit le Nozze di Figaro. Een prachtig begin van een interessant en mooi concert. Chiara Skerath is een geboren Mozartvertolkster. Dat zal ook later blijken als ze een daverend applaus losweekt bij het publiek met dé Despina-aria: Una donna a quindici anni. Sumi Hwang is een heel goede zangeres maar mist soms de subtiliteit die nodig is om iets los te weken bij het publiek. Haar interpretatie van Mimi, later op de avond, spreekt dan ook minder tot de verbeelding dan deze van Chiara Skerath in de finaleweek.

Mozart keert ook nog terug bij Yu Shao, de enige man in het gezelschap. Deze zanger heeft heel wat potentieel, en klinkt een stuk zelfzekerder dan in de finale. Dat hij het gaat maken, staat vast. Deze mooie stem zal veel intendanten aanspreken, daar ben ik van overtuigd! Samen met Hyesang Park zet hij een heel mooie Parigi, O cara neer. Dit is een van mijn lievelingsduetten.

Sarah Laulan zet een Carmen neer die het publiek doet schaterlachen, maar haar interpretatie is naar mijn gevoel iets té wulps. 

En dan is er uiteraard onze Belgische Jodie Devos, haar Linda di Chamounix-aria, O luce di quest'anima, klinkt sprankelend. We zien deze sopraan graag terug in de Opéra Comique in Parijs, samen met Chiara Skerath, in het volgende concertseizoen. Ze zullen samen zingen in de Fledermaus, onder Mark Minkowski, naast onder andere Stéphane Degout. Als dat niet indrukwekkend is, weet ik het ook niet meer.

Dit concert was een mooie afsluiter van een intense Elisabethwedstrijdperiode. De artiesten hebben kunnen tonen wat ze écht kunnen en dat is het positieve aan het hele gebeuren. Nu toeren ze nog rond voor een reeks concerten, waarin ze ongetwijfeld nog veel harten zullen verwarmen!








Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...