Doorgaan naar hoofdcontent

Ligconcert Canto Ostinato - donderdag 10 juli 2014 - Concertgebouw Amsterdam

De Canto Ostinato, gecomponeerd tussen 1976 en 1979 door Simeon ten Holt. De gemiddelde Nederlander die op de hoogte is van klassieke muziek gaat ja knikken bij het horen van deze titel. De gemiddelde Belg niet. Reden te meer om naar het Concertgebouw in Amsterdam te trekken, voor een opvoering van de Canto Ostinato met vier piano's én het Maarschalkerweerdorgel van het Concertgebouw. Dat orgel wordt bespeeld door Aart Bergwerff, de piano's door Marcel Bergmann, Elizabeth Bergmann, Jeroen van Veen en Sandra van Veen.

Simeon ten Holt wordt vaak ten onrechte bestempeld als een voorvechter van de minimalistische muziek. Hij wilde zelf niet tot deze categorie behoren. Daarom misschien, dat hij zeer weinig voorkomt in antologieën van de klassieke muziek. Deze Nederlandse componist heeft nochtans heel wat op zijn palmares staan en wint aan succes in Nederland en een groeiend aantal landen. 




Het opzet van het stuk is als volgt: ten Holt componeerde het als een soort voortkabbelende melodie en harmonie. Het belangrijkste element daarin is "de herhaling, en de eigen inbreng van de uitvoerders. De compositie bestaat uit een ketting van kleine muziekstukjes. De uitvoerders mogen zelf bepalen welke schakels van de ketting gespeeld gaan worden, en hoe vaak." (Bron: programmaboekje concert 10 juli 2014 Concertgebouw) Het komt er dus op neer dat je bepaalde themaatjes vaak hoort terugkomen. In deze bezetting (vier piano's en orgel) werd het Canto Ostinato nog niet opgevoerd. Het was dus een unieke aangelegenheid. Belangrijk is wel te vermelden dat het door de componist voor toetsinstrumenten bedoeld is geweest. De muziek werkt op die manier zo in op de gedachten van de toehoordes, dat ze een soort meditatie veroorzaakt, of een soort muzikale trance. Het komt er ook op neer dat de Canto Ostinato nooit twee maal hetzelfde is. Dat maakt elke opvoering zo immens uniek!

Vandaar het idee van het ligconcert. Alle stoelen werden weggenomen uit de parterre van het Concertgebouw en toehoorders worden uitgenodigd zich op hun matje te leggen voor het beluisteren van de muziek, gedurende anderhalf uur. Ook de lengte van het stuk varieert. Er is niet echt een einde. De artiesten die met dit werk de wereld rondtrekken, hebben ooit al sessies gepresteerd van vier uur.

Voor mij was dit een van de meest intense concertervaringen uit mijn "carrière". Het feit dat iedereen in de zaal "verbonden" is rond de piano's, door het feit dat iedereen ligt of zit zoals hij wil, en niet verplicht "vastplakt" in een fluwelen zeteltje, geven een bijzondere dimensie aan het geheel. De mooie projecties op het plafond, die zorgvuldig weergeven wat in de muziek te horen is, maken het geheel af. Eén technici communiceert met de muzikanten om de projecties overeen te laten stemmen met de muziek. Aangezien er geen vaste partituur is, is dat een engelenwerk!

Een bijzonder moment om in het legendarische Concertgebouw even hélemaal te ontspannen, en iets uniek mee te maken. Deze formule werkt goed, en wordt zeker herhaald, misschien in een andere bezetting, wel. Een aanrader voor iedereen!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...