Robeco SummerNight met Arthur en Lucas Jussen - dinsdag 1 juli 2014 - Concertgebouw Amsterdam (Grote Zaal)
Het is ondertussen een traditie geworden in het Concertgebouw Amsterdam tijdens de zomermaanden: de Robeco Summernights. Meerdere keren per week vindt er een concert plaats in de Grote en/of de Kleine Zaal van dit legendarische gebouw. Omdat het in Brussel of Antwerpen "op de kin kloppen" is in deze periode, ben ik blij om naar al dat moois te gaan luisteren in Amsterdam. Mijn eerste concert van deze zomer was er een van wereldformaat. De broers Jussen spelen de pannen van het dak in het Concerto voor twee piano's in Es van Mozart. Na de pauze is er de zevende symfonie van Beethoven. Orkest van dienst: de Bamberger Symphoniker onder leiding van maestro Manfred Honeck!
Wat meteen opvalt aan de programmering van de Robeco Nights, is dat men niet aan de kwaliteit wil inboeten die we gewend zijn tijdens het "reguliere'" concertseizoen. Integendeel, het is duidelijk dat kosten nog moeite gespaard worden om topkwaliteit te leveren! Het concert wordt geopend met de Coriolan-ouverture van Beethoven, gebaseerd op een tragedie van Shakespeare, Coriolanus, via het toneelstuk Coriolan van Heinrich Joseph von Collin. De accuratesse van dirigent Manfred Honeck is adembenemend.
Na deze ouverture van formaat zijn de broers Jussen aan de beurt. Deze twee pianisten betoveren de zaal met een haarfijn, glashelder dubbelconcerto in Es van Mozart. De symbiose met het orkest en de dirigent is enorm. Lang geleden speelden de twee broers deze concerto samen met deFilharmonie in de toenmalige Elisabethzaal te Antwerpen. Het was het prille begin van hun carrière. Het concerto wint aan energie naar het einde toe, en de schoonheid waarmee de twee broers het stuk tot een goed einde brengen is van wereldniveau. Als toemaatje spelen ze de Neue pizzicato Polka op. 449 (Ar) van Strauss, door het publiek zeer enthousiast onthaald, hoe kan het ook anders!
Van wereldniveau is ook de 7de symfonie van Beethoven na de pauze. Vooral het Allegretto en de Allegro con brio vallen op. De Bamberger Symphoniker, een orkest waar ik zelfs nog nooit van gehoord had, spreidt precisie tentoon die ik zelden gehoord heb.
Dit concert, dat een mooie apotheose is van het afgelopen concertseizoen, is het eerste van enkele in de reeks die ik zal doen in het kader van de Robeco Summernights. Blij dat een privé-investeerder geen graten ziet in het organiseren van zulke topconcerten in het zomerseizoen. Het is duidelijk dat het publiek meer wilt, want een hele reeks concerten, waaronder ook dit, zijn uitverkocht. Ik was er in elk geval als de kippen bij, hoe kan het ook anders, met zo een bende topmuzikanten!
Wat meteen opvalt aan de programmering van de Robeco Nights, is dat men niet aan de kwaliteit wil inboeten die we gewend zijn tijdens het "reguliere'" concertseizoen. Integendeel, het is duidelijk dat kosten nog moeite gespaard worden om topkwaliteit te leveren! Het concert wordt geopend met de Coriolan-ouverture van Beethoven, gebaseerd op een tragedie van Shakespeare, Coriolanus, via het toneelstuk Coriolan van Heinrich Joseph von Collin. De accuratesse van dirigent Manfred Honeck is adembenemend.
![]() |
(c) Het Concertgebouw Amsterdam - Ronald Knapp |
Van wereldniveau is ook de 7de symfonie van Beethoven na de pauze. Vooral het Allegretto en de Allegro con brio vallen op. De Bamberger Symphoniker, een orkest waar ik zelfs nog nooit van gehoord had, spreidt precisie tentoon die ik zelden gehoord heb.
Dit concert, dat een mooie apotheose is van het afgelopen concertseizoen, is het eerste van enkele in de reeks die ik zal doen in het kader van de Robeco Summernights. Blij dat een privé-investeerder geen graten ziet in het organiseren van zulke topconcerten in het zomerseizoen. Het is duidelijk dat het publiek meer wilt, want een hele reeks concerten, waaronder ook dit, zijn uitverkocht. Ik was er in elk geval als de kippen bij, hoe kan het ook anders, met zo een bende topmuzikanten!
Reacties
Een reactie posten