Doorgaan naar hoofdcontent

Così fan tutte - dinsdag 16 december 2014 - Opera Vlaanderen Antwerpen

In het kader van de Da Pontetrilogie die dit jaar in Opera Vlaanderen plaatsvindt, hernam men de mooie Così fan tutte-productie van Guy Joosten die ondertussen al heel wat operahuizen heeft aangedaan. Resultaat is een mooi staaltje nostalgie en enkele goede stemmen.  Pret verzekerd!


(c) Opera Vlaanderen

Dat deze productie van Guy Joosten redelijk gedateerd is, daar bestaat geen discussie over. Maar over het feit dat ze nog steeds werkt ook niet.  Het frivole grappige karakter van het stuk wordt benadrukt door de bijna hermetisch afgesloten hotellobby waar alles zich afspeelt. Guy Joosten, die volgens mij in al zijn producties een obsessie heeft voor "deuren", benadrukt ook hier het komen en gaan van de personages met drie soorten deuren. Eén: de gewone deuren richting het terras, die af en toe eens goed dichtgeklapt worden om hun bestaan te benadrukken. De draaideur, laat ons zeggen de hoofdingang van het hotel, die op cruciale momenten in het stuk functioneel gebruikt wordt, en de deuren naar de "dienstingangen" van het hotel, die regelmatig te maken krijgen met de hoge hakken van Despina. De deuren zijn zo opvallend, dat ze een zevende personage gaan vormen. Op zich best interessant.

Ik was zeer tevreden over de stemmen in deze productie. Cristina Pasaroui is een Fiordiligi om u tegen te zeggen. In de laagte schiet ze soms tekort maar dat vergeven we haar uiteraard met de glimlach, in de hoogte is ze perfect! Dorabella wordt gezongen door Maria Kataeva, die vooral opvalt in haar aria "Smanie implacabili". Daar toont ze ten volle wat ze kan. Prima aanwinst! Bariton Ricardo Navoro zingt Guglielmo. Prima gezongen en met de nodige humor. Hij was er al bij bij de wereldcreatie van deze productie enkele jaren geleden. Sébastien Droy is een Ferrando om op te eten. Zijn "Un aura amorosa", is prachtig. Umberto Chiummo's stem projecteert enorm, en hij zet een overtuigende Don Alfonso neer. Wat Despina betreft, daar was ik een beetje teleurgesteld. Aylin Sezer heeft een mooie stem, maar mist een beetje de humor die een Despina toch wel nodig heeft. Op dat vlak is onze Belgische Hendrickje van Kerckhove onevenaarbaar! Haar Despina gaat nog geregeld over de tong bij het operapubliek. Het is jammer dat Joosten niet de kans grijpt om Despina uit te werken tot het melodramatische personage dat ze eigenlijk is. Zij is de enige die op het einde écht in de maling is genomen, en eigenlijk totaal aan de grond zit. Don Alfonso wist dat er risico verbonden was aan zijn acties. Despina niet, zij heeft zich gewoon laten vangen door crimineel Alfonso en voor haar rest er niets anders dan weglopen van al dat kwaad en hopen dat haar leven ooit terug beter wordt.

Umberto Benedetti Michelangeli is dirigent van dienst. Het orkest is zeker in vorm, maar wordt beperkt door de redelijk trage directie van Michelangeli. Dat tikkeltje sneller zou meer zwier geven aan het geheel!

Een mooie productie die zeker haar plaats verdient op het Antwerpse podium!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...