Doorgaan naar hoofdcontent

Così fan tutte - dinsdag 16 december 2014 - Opera Vlaanderen Antwerpen

In het kader van de Da Pontetrilogie die dit jaar in Opera Vlaanderen plaatsvindt, hernam men de mooie Così fan tutte-productie van Guy Joosten die ondertussen al heel wat operahuizen heeft aangedaan. Resultaat is een mooi staaltje nostalgie en enkele goede stemmen.  Pret verzekerd!


(c) Opera Vlaanderen

Dat deze productie van Guy Joosten redelijk gedateerd is, daar bestaat geen discussie over. Maar over het feit dat ze nog steeds werkt ook niet.  Het frivole grappige karakter van het stuk wordt benadrukt door de bijna hermetisch afgesloten hotellobby waar alles zich afspeelt. Guy Joosten, die volgens mij in al zijn producties een obsessie heeft voor "deuren", benadrukt ook hier het komen en gaan van de personages met drie soorten deuren. Eén: de gewone deuren richting het terras, die af en toe eens goed dichtgeklapt worden om hun bestaan te benadrukken. De draaideur, laat ons zeggen de hoofdingang van het hotel, die op cruciale momenten in het stuk functioneel gebruikt wordt, en de deuren naar de "dienstingangen" van het hotel, die regelmatig te maken krijgen met de hoge hakken van Despina. De deuren zijn zo opvallend, dat ze een zevende personage gaan vormen. Op zich best interessant.

Ik was zeer tevreden over de stemmen in deze productie. Cristina Pasaroui is een Fiordiligi om u tegen te zeggen. In de laagte schiet ze soms tekort maar dat vergeven we haar uiteraard met de glimlach, in de hoogte is ze perfect! Dorabella wordt gezongen door Maria Kataeva, die vooral opvalt in haar aria "Smanie implacabili". Daar toont ze ten volle wat ze kan. Prima aanwinst! Bariton Ricardo Navoro zingt Guglielmo. Prima gezongen en met de nodige humor. Hij was er al bij bij de wereldcreatie van deze productie enkele jaren geleden. Sébastien Droy is een Ferrando om op te eten. Zijn "Un aura amorosa", is prachtig. Umberto Chiummo's stem projecteert enorm, en hij zet een overtuigende Don Alfonso neer. Wat Despina betreft, daar was ik een beetje teleurgesteld. Aylin Sezer heeft een mooie stem, maar mist een beetje de humor die een Despina toch wel nodig heeft. Op dat vlak is onze Belgische Hendrickje van Kerckhove onevenaarbaar! Haar Despina gaat nog geregeld over de tong bij het operapubliek. Het is jammer dat Joosten niet de kans grijpt om Despina uit te werken tot het melodramatische personage dat ze eigenlijk is. Zij is de enige die op het einde écht in de maling is genomen, en eigenlijk totaal aan de grond zit. Don Alfonso wist dat er risico verbonden was aan zijn acties. Despina niet, zij heeft zich gewoon laten vangen door crimineel Alfonso en voor haar rest er niets anders dan weglopen van al dat kwaad en hopen dat haar leven ooit terug beter wordt.

Umberto Benedetti Michelangeli is dirigent van dienst. Het orkest is zeker in vorm, maar wordt beperkt door de redelijk trage directie van Michelangeli. Dat tikkeltje sneller zou meer zwier geven aan het geheel!

Een mooie productie die zeker haar plaats verdient op het Antwerpse podium!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...