Zoals bleek uit mijn vorige blog stond Beethoven deze dagen centraal in Flagey. Zeer veel concerten werden georganiseerd op korte tijd. Zowel studenten als "oude rotten in het vak" kwamen aan bod. Opvallend was de aanwezigheid van Maria João Pires, de Portugese pianiste die ondertussen heel de wereld kent. Onlangs werd ze 70 jaar, maar aan vitaliteit heeft ze nog steeds niet ingeboet. Het integere pianospel waar ze voor bekend staat klonk ook in Flagey hemels mooi. En Pires houdt het niet bij haar eigen concerten, maar zoals velen weten is ze ook zeer nauw betrokken bij maatschappelijke projecten. Zo heeft ze een concert georganiseerd met kansarme kinderen uit Brussel, dat zou opgevoerd worden de dag na haar Beethoven 4. Orkest van dienst is het Orchestre National de Lille.
Als opening van het concert krijgen de Romance 2 voor viool en orkest van Beethoven te horen. Violist van dienst is de 20 jarige Lev Solodovnikov, die studeert aan de Koningin Elisabethkapel, waar Pires sinds enkele jaren ook doceert. Dit werk is weinig interessant vind ik, maar de violist des te meer. Deze jongen heeft heel wat in zijn mars, en ik ben blij dat we hem bij het bisnummer van Pires nog eens terug mogen horen. Ze brengen enkele minuten kamermuziek van het hoogste niveau.
Het vierde pianoconcerto van Pires, dat nog niet zo lang geleden verscheen op CD in samenwerking met Daniel Harding, klinkt feilloos. Het is een van mijn favoriete concerto's (samen met nummer 3). Vooral de tweede beweging, het trage deel, is zo delicaat dat alleen de besten het spelen naar mijn zin. Pires speelt met haar ogen dicht, op een manier die weinigen haar zullen nadoen. Het was voor mij de eerste keer dat ik haar live hoorde spelen, maar ik was direct verkocht. Wat een imposant pianospel!
Na de pauze speelde het orkest de zevende symfonie van Beethoven, maar daar ben ik niet voor gebleven. Het concerto maakte mijn avond goed, en het lijkt wel of in België maar één symfonie van Beethoven gespeeld kan worden....
![]() |
(c) Maria João Pires |
Als opening van het concert krijgen de Romance 2 voor viool en orkest van Beethoven te horen. Violist van dienst is de 20 jarige Lev Solodovnikov, die studeert aan de Koningin Elisabethkapel, waar Pires sinds enkele jaren ook doceert. Dit werk is weinig interessant vind ik, maar de violist des te meer. Deze jongen heeft heel wat in zijn mars, en ik ben blij dat we hem bij het bisnummer van Pires nog eens terug mogen horen. Ze brengen enkele minuten kamermuziek van het hoogste niveau.
Het vierde pianoconcerto van Pires, dat nog niet zo lang geleden verscheen op CD in samenwerking met Daniel Harding, klinkt feilloos. Het is een van mijn favoriete concerto's (samen met nummer 3). Vooral de tweede beweging, het trage deel, is zo delicaat dat alleen de besten het spelen naar mijn zin. Pires speelt met haar ogen dicht, op een manier die weinigen haar zullen nadoen. Het was voor mij de eerste keer dat ik haar live hoorde spelen, maar ik was direct verkocht. Wat een imposant pianospel!
Na de pauze speelde het orkest de zevende symfonie van Beethoven, maar daar ben ik niet voor gebleven. Het concerto maakte mijn avond goed, en het lijkt wel of in België maar één symfonie van Beethoven gespeeld kan worden....
Reacties
Een reactie posten