Doorgaan naar hoofdcontent

Maria João Pires - vrijdag 5 december 2014 - Flagey

Zoals bleek uit mijn vorige blog stond Beethoven deze dagen centraal in Flagey. Zeer veel concerten werden georganiseerd op korte tijd. Zowel studenten als "oude rotten in het vak" kwamen aan bod. Opvallend was de aanwezigheid van Maria João Pires, de Portugese pianiste die ondertussen heel de wereld kent. Onlangs werd ze 70 jaar, maar aan vitaliteit heeft ze nog steeds niet ingeboet. Het integere pianospel waar ze voor bekend staat klonk ook in Flagey hemels mooi. En Pires houdt het niet bij haar eigen concerten, maar zoals velen weten is ze ook zeer nauw betrokken bij maatschappelijke projecten. Zo heeft ze een concert georganiseerd met kansarme kinderen uit Brussel, dat zou opgevoerd worden de dag na haar Beethoven 4. Orkest van dienst is het Orchestre National de Lille. 


(c) Maria João Pires 

Als opening van het concert krijgen de Romance 2 voor viool en orkest van Beethoven te horen. Violist van dienst is de 20 jarige Lev Solodovnikov, die studeert aan de Koningin Elisabethkapel, waar Pires sinds enkele jaren ook doceert. Dit werk is weinig interessant vind ik, maar de violist des te meer. Deze jongen heeft heel wat in zijn mars, en ik ben blij dat we hem bij het bisnummer van Pires nog eens terug mogen horen. Ze brengen enkele minuten kamermuziek van het hoogste niveau.

Het vierde pianoconcerto van Pires, dat nog niet zo lang geleden verscheen op CD in samenwerking met Daniel Harding, klinkt feilloos. Het is een van mijn favoriete concerto's (samen met nummer 3). Vooral de tweede beweging, het trage deel, is zo delicaat dat alleen de besten het spelen naar mijn zin. Pires speelt met haar ogen dicht, op een manier die weinigen haar zullen nadoen. Het was voor mij de eerste keer dat ik haar live hoorde spelen, maar ik was direct verkocht. Wat een imposant pianospel!

Na de pauze speelde het orkest de zevende symfonie van Beethoven, maar daar ben ik niet voor gebleven. Het concerto maakte mijn avond goed, en het lijkt wel of in België maar één symfonie van Beethoven gespeeld kan worden....


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...