Doorgaan naar hoofdcontent

Yannick Nézet-Séguin dirigeert het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Collegium Vocale - zaterdag 13 december 2014 - deSingel

Als het Rotterdams Philharmonisch Orkest aantreedt met haar chef-dirigent, Yannick Nézet-Séguin, en dan nog in combinatie met het Collegium Vocale, dan is het feest. Een feest waarop je niet mag ontbreken. Vanavond was het zover in deSingel. Een concert waar ik maanden naar heb uitgekeken, vooral voor het tweede deel, waarin de Stabat Mater van Poulenc (mijn lievelingscomponist) ten gehore werd gebracht. 

(c) Yannick Nézet-Séguin
Dat het een hele eer is dat Yannick Nézet-Séguin naar deSingel komt, is geen geheim. Deze jonge Canadees één van de meeste gevraagde dirigenten van het moment. Enkele weken geleden zagen we hem nog aan het werk in Brussel. Nu dus in Antwerpen. Wat een geluk, mijn lievelingsdirigent twee keer zien op enkele weken tijd!

Voor de pauze krijgen we de 8ste symfonie van Schubert te horen. Ze wordt ook "Die Unvollendete" genoemd omdat, het woord zegt het zelf, ze nooit is afgemaakt. Dirigent en orkest weten perfect waar ze aan beginnen, en de sound van dit orkest is vergelijkbaar met die van het Concertgebouworkest. Wat een evenwicht, wat een body. Een plezier om naar te luisteren.

Vervolgen doen ze met de voor mij onbekende Nocturnes van Debussy. Wat een openbaring! De klankkleuren die hier opgevoerd worden kunnen alleen de beste orkesten voortbrengen. Het dameskoor van het Collegium Vocale zorgt voor de ijle, wat men in de popmuziek "backing vocals" zou noemen. Perfect op toon, perfect qua volume. Dit is hemels!

Na de pauze volgt één van mijn stokpaardjes, het Stabat Mater van Poulenc. Dit Stabat Mater is heel wat minder bekend dan dat van pakweg Pergolesi, maar het is echt prachtige muziek! Het voltallige koor rukt aan en levert de kwaliteit die we gewend zijn. Dat het Collegium Vocale nog steeds aan de absolute top staat van de Europese koren, staat buiten discussie.

Dit concert was a once in a lifetime experience!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...