Doorgaan naar hoofdcontent

Edgar Moreau en Pierre-Yves Hodique te gast bij Odegand - zaterdag 12 september 2015 - Miry Gent

De piepjonge Edgar Moreau en Pierre-Yves Hodique vormen al sinds enige tijd een duo op topniveau. Moreau, die al enkele prestigieuze prijzen in de wacht sleepte, is een cellist van een zelden gezien kaliber. Dat hij furore gaat maken in zijn verdere carrière staat alvast genoteerd. Samen met Pierre-Yves Hodique treedt hij op bij Odegand, en dat optreden is van een merkwaardige kwaliteit. Zelden was ik zo onder de indruk, op drie kwartier tijd, van een muzikant. Ik ben dan ook blij hem voor de eerste keer live aan het werk te zien.


(c) J. Mignot/Erato
Moreau kiest voor een programma dat duidelijk aanslaat bij het publiek. Hij herneemt enkele stukken van zijn cd, verschenen in 2014. En vanaf de eerste noot heeft hij het publiek in zijn greep. 

Moreau en Hodique lijken een soort vacuüm te scheppen waarin het publiek mee in de cello en de piano kruipt. Een heel bevreemdend gevoel overvalt me daarbij, maar het is in elk geval positief. Wat deze muzikanten uit hun instrument halen is meer dan noten alleen. Het is een vorm van magie, ik kan het niet anders beschrijven. Net zoals Harriet Krijgh slaagt Edgar Moreau er in om de cello bij mij te promoten op een bijzondere wijze.

Het is zo fantastisch jonge artiesten zo gepassioneerd bezig te zien met hun vak, in een wereld die al te vaak het tegengestelde beoogt. In elk geval was de cocoon van de Miryzaal in Gent gedurende deze Odegand een bijzondere plek om te vertoeven. Hopelijk zien we dit duo snel terug in België! Ik zal dan in elk geval op de eerste rij zitten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...