Doorgaan naar hoofdcontent

Magnificat van Bach - donderdag 24 september 2015 - deSingel

Drie maal luisteren naar het Magnificat van Bach in één concert. Toen ik het programma zag vond ik dat ietwat vreemd, tot ik vaststelde dat het niet driemaal om dezelfde Bach draaide. Na het overbekende Magnificat (BWV243), kiest dirigent Jonathan Cohen voor nog twee minder bekende werken, het Magnificat van de oudste zoon van Johann Sebastian, Carl Philipp Emanuel Bach en dat van diens halfbroer Johann Christian. 



(c) deSingel


Het Magnificat is een canticum (een lied op tekst uit het Nieuwe Testament) waarin Maria aan haar nicht Elisabeth vertelt dat ze zwanger is. De verzen werden genomen uit het evangelie volgens Lucas. Het is een van de meest op muziek gezette teksten uit het Nieuwe Testament.

Voor deze uitvoering stond Jonathan Cohen op de planken met zijn koor en orkest "Arcangelo". Het is een relatief jong ensemble, dat ondertussen al heel wat strepen verdiend heeft op de internationale scène. Dat Jonathan Cohen een bezield man is, is van de eerste seconde duidelijk. Hij heeft de touwtjes stevig in handen, maar dat verhindert niet dat het orkest, en koor soms onnauwkeurig zijn, en dat is jammer.

Voor dit werk zijn ook heel wat solisten nodig. Olivia Vermeulen, die ik het best geschikt vind voor de duetten in het werk, is de mezzosopraan van dienst. Thomas Bauer, die we geregeld zien in de singel is bariton. Hij zingt het geheel zeer "operatic", net als Thomas Walker, een Schotse tenor. Een magnificat zingen alsof het een Passie is, of een opera, vind ik niet zo geslaagd. Joélle Harvey is van vele markten thuis en zingt haar sopraanpartij voortreffelijk. En voor mij was het vooral uitkijken naar Iestyn Davies, die naar mijn weten slechts héél weinig in België optreedt. Deze internationaal geclaimde contratenor heeft een grote stem en is voor mij dé stem van de avond. Hij is als contratenor van alle aanwezige solisten het meest vertrouwd met het genre. Ik ben zeer blij hem eindelijk live gehoord te hebben.

Een heel leuk concert, interessant om nieuwe stemmen en werken te leren kennen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...