Doorgaan naar hoofdcontent

Jean-Effam Bavouzet speelt Beethoven pianoconcerto 4 - vrijdag 25 september 2015 - Bozar

Jean-Effam Bavouzet, een Frans pianist met groot repertoire, en lang palmares, werd gevraagd door het Nationaal Orkest van België voor een opvoering van het vierde pianoconcerto van Beethoven.


(c) Jean-Effam Bavouzet
Vooraleer aan het concerto te beginnen kiest het NOB ervoor, samen met dirigent Ion Marin, om de ouverture van Guillaume Tell van Rossini op te voeren. Deze ouverture, zeker een van de allerbekendste in het operarepertoire (iedereen maar ook echt iedereen kent er wel stukjes van), begint met een cellosolo. Opmerkelijk is dat de cellist dit begint te spelen met zoveel horten en stoten, dat het wel lijkt of hij pas terugkomt van zijn eerste celloles. Heel bizar.

Dan komt Bavouzet aan de beurt. Het NOB kiest ervoor om het concerto uit te voeren met hun voltallige équipe. Veel te veel volk rond de piano dus. Fout nummer één. En bij die ene fout blijft het niet. Zoals we gewend zijn van dit orkest razen ze zich als een bulldozer door het concerto. Nuances blijven achterwege. Bavouzet is een begenadigd pianist maar laat op cruciale momenten teveel steken vallen. Jammer. Hij maakt dit wel goed in zijn bis, de étude de concert van Pierné. 

Na de pauze komt het NOB terug aan de beurt met de Symphonie fantastique van Berlioz. Moeilijke muziek voor een orkest gezien de vele nuances. Ik had me dus aan het ergste verwacht, maar in alle eerlijkheid vind ik dat het orkest zich hier goed uit de slag getrokken heeft. De oorzaak is weliswaar de dirigent die een loodzware taak op zich heeft genomen om zo een stroef orkest uit haar comfortzone te krijgen. Het Nationaal Orkest, bestaande uit ambtenarij, doet gewoon wat het wil. Of er nu een dirigent voorstaat of niet. 

Vanavond is eens te meer gebleken dat het NOB geen operaorkest is en dat de samensmelting met De Munt, waarvan zoveel sprake in de pers de laatste tijd, geen goed idee is. Finesse is jammer genoeg niet weggelegd voor het orkest dat België vertegenwoordigt op belangrijke gelegenheden. Misschien weerspiegelt het wel één of ander politiek idee? God mag het weten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...