Doorgaan naar hoofdcontent

L'elisir d'amore - zondag 13 september 2015 - De Munt/La Monnaie (Koninklijk Circus)

L'elisir d'amore, misschien wel een van de meest populaire opera's van Donizetti, geeft aanleiding tot knotsgekke mise-en-scènes. De productie van Damiano Michieletto moet daar niet voor onderdoen. Het verhaal over Nemorino die het hart van Adina wilt winnen en daarvoor een liefdeselixir drinkt dat hem wordt aangeboden door de charlatan Dulcamara, is in dit geval gesitueerd op een strand. Koor en solisten verschijnen dan ook in (al dan niet minuscule) badkledij, en als toeschouwer waant men zich terug in een mooie zomerdag.


(c) Hofmann (c) La Monnaie/De Munt
Het verhaal van deze opera is eenvoudig. Dat maakt het extra fijn en comfortabel voor het publiek, dat rondom de scène opgesteld is. Voor deze voorstelling is De Munt uitgeweken naar de ronde scène van het Koninklijk Circus in Brussel. 

De hele scène is bedekt met echt zand, de koorleden zijn in hun nopjes. Dat komt natuurlijk door het feit dat de hele opera doorspekt is met gigantische koorstukken, zoals het hoort in opera's van dit genre. Het is ook erg duidelijk dat het koor er zin in heeft, en zich écht amuseert. Heel fijn om zien, en vooral om te horen, want de kwaliteit is hoog!

Wat de solisten betreft: daar is de kwaliteit ook hoogstaand! Olga Peretyatko is een adembenemende Adina. Haar hoogtes zijn indrukwekkend, en ze vult ook met veel gemak de hele zaal. Haar Nemorino, Dmitry Korchak heeft eveneens een prachtige stem, en zet een ronduit schattig personage neer. Aris Argiris zet een knappe Belcore neer, en wie zeker opvalt in deze productie is Simón Orfila, een overtuigende Dulcamara.

Alles aan deze productie is frivool, het is één groot feest op het podium. Opvallend zijn de kleuren, maar ook zeker de belichting, die bijna een vijfde hoofdrol krijgt in deze productie. Het Muntorkest, voor de gelegenheid uitgedost in zomeroutfit, is blij dat het nieuwe seizoen begint. Maestro Thomas Rösner is een goede bezieler van het geheel.

Deze productie is er één die ik zal onthouden. Het is een verademing, en dat is wat mensen nodig hebben. Must-see voor ieder die van frivole opera houdt!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...