De Munt wijkt dit seizoen uit naar andere zalen, omdat hun eigen huis in restauratie is. Zo koos men ervoor om de semi-concertante productie van Hänsel und Gretel te laten doorgaan in Bozar. Een goede keuze, want deze zaal heeft uiteraard een zeer goede akoestiek. Deze productie is opvallend omdat ze semi-concertant is. Lothar Koenigs staat aan het roer als dirigent, en de live projecties worden verzorgd door het team van Manual Cinema.
Het verhaal van Hans en Grietje is iedereen bekend. Het vormt de basis voor de opera van Engelbert Humperdinck die dit werk in Weimar creëerde op 23 december 1893. Er wordt weinig aan het originele verhaal gewijzigd, maar de meest gruwelijke elementen van het oorspronkelijke sprookje werden er uitgehaald. Zo worden de ouders, die Hans en Grietje in het bos dumpen omdat ze geen andere uitweg zien, vervangen door een strenge, maar bezorgde mama, en een papa die hard werkt om zijn gezin te kunnen onderhouden.
Oorspronkelijk schreef Humperdinck deze opera als een sprookjesspel dat met poppen etc. in huiselijke kring zou vertoond worden. Pas in 1890 werd het een volwaardige opera. Humperdinck, die Wagner nog heeft geassisteerd in Bayreuth, was omringd door grote namen, waar hij ging bijhoren na de druk besproken première van Hänsel und Gretel. Niemand minder dan Richard Strauss dirigeerde die première in Weimar.
Voor deze uitvoering doet de Munt beroep op het team van Manual Cinema. Het is een ploeg kunstenaars die door middel van projecties op "oude wijze" cinema maken. Het speciale aan het hele gebeuren is dat het allemaal live gebeurt. Aan de hand van marionetten, figuurtjes, en hun eigen lichaam beelden ze gedurende de ganse voorstelling het hele sprookje uit, in de koninklijke loge en erachter, de beelden die ze produceren worden geprojecteerd achter het orkest op een groot scherm. Een streling voor het oog, zowel voor de kinderen als de volwassenen in de zaal. Adembenemende kunst!
En wat nog adembenemend is zijn de stemmen van deze productie. Er is een onwaarschijnlijk goede cast samengesteld voor deze opera. Gaëlle Arquez is een prachtige Hänsel. Aan haar zijde een briljante Talia Or, die Gretel vertolkt. Een van mijn lievelingszangeressen zingt de rol van de moeder: Natascha Petrinsky. Wat een stem en présence. De vader wordt vertolkt door Dietrich Henschel en Georg Nigl is een fantastische "Knusperhexe". Wat hij kan met zijn stem is buitengewoon virtuoos. Het lijkt wel een echte heks te zijn, die in de projecties verschijnt. Het Sandmännchen en het Taumännchen wordt gezongen door Ilse Eerens. Ook zij presteert op topniveau. Wat een ongelooflijke cast!
Lothar Koenigs dirigeert alles met de nodige humor. De Wagneriaanse ondertoon is continu aanwezig, maar ook de Duitse volksmuziek en kinderliedjes die in de opera verscholen zitten staan niet in de kou.
Een topproductie van De Munt. Eentje die ze van mij volgend seizoen al terug mogen programmeren!
![]() |
(c) Yi Zhao |
Het verhaal van Hans en Grietje is iedereen bekend. Het vormt de basis voor de opera van Engelbert Humperdinck die dit werk in Weimar creëerde op 23 december 1893. Er wordt weinig aan het originele verhaal gewijzigd, maar de meest gruwelijke elementen van het oorspronkelijke sprookje werden er uitgehaald. Zo worden de ouders, die Hans en Grietje in het bos dumpen omdat ze geen andere uitweg zien, vervangen door een strenge, maar bezorgde mama, en een papa die hard werkt om zijn gezin te kunnen onderhouden.
Oorspronkelijk schreef Humperdinck deze opera als een sprookjesspel dat met poppen etc. in huiselijke kring zou vertoond worden. Pas in 1890 werd het een volwaardige opera. Humperdinck, die Wagner nog heeft geassisteerd in Bayreuth, was omringd door grote namen, waar hij ging bijhoren na de druk besproken première van Hänsel und Gretel. Niemand minder dan Richard Strauss dirigeerde die première in Weimar.
Voor deze uitvoering doet de Munt beroep op het team van Manual Cinema. Het is een ploeg kunstenaars die door middel van projecties op "oude wijze" cinema maken. Het speciale aan het hele gebeuren is dat het allemaal live gebeurt. Aan de hand van marionetten, figuurtjes, en hun eigen lichaam beelden ze gedurende de ganse voorstelling het hele sprookje uit, in de koninklijke loge en erachter, de beelden die ze produceren worden geprojecteerd achter het orkest op een groot scherm. Een streling voor het oog, zowel voor de kinderen als de volwassenen in de zaal. Adembenemende kunst!
En wat nog adembenemend is zijn de stemmen van deze productie. Er is een onwaarschijnlijk goede cast samengesteld voor deze opera. Gaëlle Arquez is een prachtige Hänsel. Aan haar zijde een briljante Talia Or, die Gretel vertolkt. Een van mijn lievelingszangeressen zingt de rol van de moeder: Natascha Petrinsky. Wat een stem en présence. De vader wordt vertolkt door Dietrich Henschel en Georg Nigl is een fantastische "Knusperhexe". Wat hij kan met zijn stem is buitengewoon virtuoos. Het lijkt wel een echte heks te zijn, die in de projecties verschijnt. Het Sandmännchen en het Taumännchen wordt gezongen door Ilse Eerens. Ook zij presteert op topniveau. Wat een ongelooflijke cast!
Lothar Koenigs dirigeert alles met de nodige humor. De Wagneriaanse ondertoon is continu aanwezig, maar ook de Duitse volksmuziek en kinderliedjes die in de opera verscholen zitten staan niet in de kou.
Een topproductie van De Munt. Eentje die ze van mij volgend seizoen al terug mogen programmeren!
Reacties
Een reactie posten