Doorgaan naar hoofdcontent

Hänsel und Gretel - zondag 20 december 2015 - De Munt/LaMonnaie (in Bozar)

De Munt wijkt dit seizoen uit naar andere zalen, omdat hun eigen huis in restauratie is. Zo koos men ervoor om de semi-concertante productie van Hänsel und Gretel te laten doorgaan in Bozar. Een goede keuze, want deze zaal heeft uiteraard een zeer goede akoestiek. Deze productie is opvallend omdat ze semi-concertant is. Lothar Koenigs staat aan het roer als dirigent, en de live projecties worden verzorgd door het team van Manual Cinema.


(c) Yi Zhao

Het verhaal van Hans en Grietje is iedereen bekend. Het vormt de basis voor de opera van Engelbert Humperdinck die dit werk in Weimar creëerde op 23 december 1893. Er wordt weinig aan het originele verhaal gewijzigd, maar de meest gruwelijke elementen van het oorspronkelijke sprookje werden er uitgehaald. Zo worden de ouders, die Hans en Grietje in het bos dumpen omdat ze geen andere uitweg zien, vervangen door een strenge, maar bezorgde mama, en een papa die hard werkt om zijn gezin te kunnen onderhouden.

Oorspronkelijk schreef Humperdinck deze opera als een sprookjesspel dat met poppen etc. in huiselijke kring zou vertoond worden. Pas in 1890 werd het een volwaardige opera. Humperdinck, die Wagner nog heeft geassisteerd in Bayreuth, was omringd door grote namen, waar hij ging bijhoren na de druk besproken première van Hänsel und Gretel. Niemand minder dan Richard Strauss dirigeerde die première in Weimar.

Voor deze uitvoering doet de Munt beroep op het team van Manual Cinema. Het is een ploeg kunstenaars die door middel van projecties op "oude wijze" cinema maken. Het speciale aan het hele gebeuren is dat het allemaal live gebeurt. Aan de hand van marionetten, figuurtjes, en hun eigen lichaam beelden ze gedurende de ganse voorstelling het hele sprookje uit, in de koninklijke loge en erachter, de beelden die ze produceren worden geprojecteerd achter het orkest op een groot scherm. Een streling voor het oog, zowel voor de kinderen als de volwassenen in de zaal. Adembenemende kunst!

En wat nog adembenemend is zijn de stemmen van deze productie. Er is een onwaarschijnlijk goede cast samengesteld voor deze opera. Gaëlle Arquez is een prachtige Hänsel. Aan haar zijde een briljante Talia Or, die Gretel vertolkt. Een van mijn lievelingszangeressen zingt de rol van de moeder: Natascha Petrinsky. Wat een stem en présence. De vader wordt vertolkt door Dietrich Henschel en Georg Nigl is een fantastische "Knusperhexe". Wat hij kan met zijn stem is buitengewoon virtuoos. Het lijkt wel een echte heks te zijn, die in de projecties verschijnt. Het Sandmännchen en het Taumännchen wordt gezongen door Ilse Eerens. Ook zij presteert op topniveau. Wat een ongelooflijke cast!

Lothar Koenigs dirigeert alles met de nodige humor. De Wagneriaanse ondertoon is continu aanwezig, maar ook de Duitse volksmuziek en kinderliedjes die in de opera verscholen zitten staan niet in de kou.

Een topproductie van De Munt. Eentje die ze van mij volgend seizoen al terug mogen programmeren! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...