Doorgaan naar hoofdcontent

La bohème - zondag 13 december 2015 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

La Bohème van Puccini is een van de meest bekende opera's, en elk operahuis heeft dit werk redelijk frequent op het programma staan. Dat is niet zonder reden natuurlijk. Het is voor regisseurs dan ook een uitdaging om deze opera nog origineel op de scène te zetten. Sommigen van die ensceneringen zijn zo goed dat ze jaren de wereld rondreizen en een echt begrip worden. Zo is er de ondertussen veelvuldig gelauwerde regie van Robert Carsen, toch wel mijn lievelingsregisseur, die deze productie voor het eerst in 1993 op de planken zette.


(c) Annemie Augustijns
Carsens regie is, zoals vaak het geval bij hem, eenvoudig maar veelzeggend. De opera wordt gesitueerd in een tijdloos kader. Hij kiest resoluut voor een doorgedreven personenregie, en deze focus is belangrijk in een opera als La Bohème. 

Mimi wordt vertolkt door Gal James. Ze zingt haar partij behoorlijk maar moet soms opboksen tegen het grote orkest dat door dirigent Atonino Fogliani iets te uitbundig gedirigeerd wordt. Hij houdt weinig rekening met de zangers en dat is toch wel het (enige) minpunt van de avond. Rodolfo (Najmiddin Mavlyanov) trekt zich aardig uit de slag, net als Musetta (Hanne Roos) en Schaunard (Zoltán Nagy). Wie voor mij het meeste opvallen zijn Marcello (Simone Del Savio), die een bijzonder mooie stem heeft en Colline (Leonard Bernad) die, desondanks ziekte, een zeer mooie rol neerzet.

Deze productie is er eentje om verliefd op te worden en te blijven de rest van je leven. De laatste acte is zo ontroerend in scène gezet, dat niemand kan weerstaan aan de ongelooflijke schoonheid ervan. Een topavond om nooit te vergeten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...