Doorgaan naar hoofdcontent

L'opera seria - zondag 14 februari 2016 - Koninklijk Circus Brussel (productie De Munt/La Monnaie)

Wanneer ik "opera" zeg tegen mensen, krijg ik vaak een hele hoop clichés over me heen die beschrijven wat opera zoal kan betekenen: eigenwijze diva's, overdreven emoties en bordkartonnen decors....  Dit is blijkbaar niet nieuw. In de 18de eeuw schreef Gassmann een opera, over al die clichés die tot op vandaag nog bestaan over het genre. Deze opera schrijven kaderde in een groter geheel van artiesten die hun eigen genre gingen bekritiseren. Het resultaat is "L'opera seria", een parodie op wat opera betekent voor zangers, zangeressen (en hun mama), intendanten, dirigenten en het publiek! René Jacobs dirigeert B'Rock en enkele musici van het symfonieorkest van De Munt.


(c) De Munt/LaMonnaie
Het is René Jacobs die het werk van Gassmann vanonder het stof heeft gehaald. Deze moeilijk in scène te zetten opera bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreekt een operagezelschap de opbouw van een "opera seria" die ze binnenkort in première laten gaan. In de tweede akte zien we de repetities, en in de derde akte wordt de opera effectief opgevoerd. Redenen genoeg voor hilarische toestanden waar de spot met het genre vaak ten top wordt gedreven. Gassmann heeft gek genoeg geen persiflage gemaakt van de muziek zelf, want die blijft op zich heel verfijnd en evenwichtig. Het orkest en de dirigent spelen wel met kleuren, piano's en forte's en hier en daar wat valse noten. En heel soms hoor je wat modernere klanken. Heel tof!

Patrick Kinmonth heeft in zijn regie gekozen voor een zeer ver doorgedreven personenregie, waarin elk 'klein kantje' van elk personage uitvergroot wordt. Het wervelende spektakel duurt bijna in totaal drie uren, maar gaat als een sneltrein voorbij! Een lust voor oog en oor! De zangers, wiens taak zeer zwaar is, zitten zo in hun rol dat je haast gelooft dat ze écht zo zijn. En het publiek kijkt ook mee in de coulissen van het operahuis... Meer vertellen over de intrige zou een spoiler zijn, dus dat doe ik lekker niet!

Deze "opera in een opera" is een must-see voor iedereen. Ticketten boeken is dus de boodschap!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...